Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Weeps

Home

Blauwe kip, dat eet je niet.

Weesp is momenteel de hoofdstad van Nederland en dat is logisch. Weesp beschikt over een NS-station, het ligt lekker centraal en in de omgeving kun je heerlijk wandelen. In deze plaats ook nam de Nederlandse popgroep Daryll Ann het meesterwerk ’Daryll Ann Weeps’ op. Weeps komt van Weesp, de hoofdstad van ons land.

Hoe is dat zo gekomen?

Dankzij TELEAC en dankzij direct marketingspecialisten, die uitzochten dat er in Weesp vijf straten zijn die representatief zijn voor heel Nederland. Daar woont dus van alles: een jong stel, een bejaarde vrouw, een slager, een administratief medewerkster, een lokettist voor bij dat NS-station. De gemiddelde Nederlander bestaat echt en begeeft zich meestal in of rondom die vijf straten in Weesp.

Ze zullen heel wat ’direct mail’ door de brievenbus krijgen in dat postcodegebied. Het nieuwste potje Olvarit, een proefabonnement op het Algemeen Dagblad, een testgeurtje van Calvin Klein. Dat soort dingen.

Maar zo’n dwarsdoorsnede van de bevolking is ook ideaal om allerlei grappige psychologische testjes en onderzoeken mee te doen. En daarom gaat presentator Bas Westerweel met zijn ploeg de komende zes weken in Weesp op zoek naar het antwoord op de vraag: hoe zit de menselijke psyche in elkaar? Vandaar: de ’hoofdstad’ van Nederland.

De deelnemende inwoners moeten dus op hun tellen passen, want de psychologen van de Open Universiteit Nederland (die de experimenten bedachten) weten dat het onverwachtse het beste effect heeft.

Dat was goed te zien bij een feestje in het buurthuis. De programmamakers hadden bij de ingang een mobiele telefoon op de grond gelegd met een rode cirkel er omheen. Niemand van de feestgangers pakte het apparaat op. Even later: twee mannen stelen een camera en rennen er hard mee naar buiten. Iedereen ziet het, maar niemand kan de daders goed omschrijven. Het is de psychologie van alledag.

En wat gebeurt er als je blauwe kippenboutjes voorgeschoteld krijgt? In Weesp hoeven ze het niet. Tenzij een relatieve bekendheid als Bas Westerweel een hapje neemt, dan is de kust ineens veilig. Nog eentje: Neem twee groepen mensen en geef de ene groep een groen petje, en de andere een blauw. Stel hen vervolgens de vraag: gun je groen meer geld, gun je blauw meer of gun je ze allebei evenveel? Een petje van een bepaalde kleur blijkt dan genoeg om mensen het gevoel te geven dat ze tot een groep behoren. Volgende week (maandag 30 oktober, 19.58 uur, Nederland 2): de automatische piloot.

Er was nog een programma met de doorsnee Nederlander als uitgangspunt: ’De stem uit de sportkantine’ (VPRO, zondag, Nederland 3). Daarin werd voetbalteam CSV Vitesse uit Breukelen gevolgd. Een team met witte en zwarte Nederlanders, met directeuren en werklozen. Zo zagen we bijvoorbeeld hoe een muzikant en een eigenaar van een Argentijnse grillketen tegen de maatschappij aankijken. Maar bovenal: hoe ze over politiek denken. Dat deed de VPRO aan de hand van stellingen. ’Niet stemmen is dom’, ’ik heb geen vertrouwen in politici’ of ’politieke partijen zijn onbelangrijk. Je stemt op een persoon’. Zulke stellingen dus. En omdat interactiviteit de mode is, mochten wij kijkers mailtjes en sms-jes sturen met onze mening. Een selectie van die meningen kwam dan door het beeld heen lopen. Als lokkertje maakte je kans op twee kaartjes voor de EK-kwalificatiewedstrijd Nederland - Roemenië én een rondleiding op het Binnenhof met 200 euro zakgeld plus een bezoek aan de Kamer met een debat naar keuze.

Dat we niet denken dat SBS op die zaken het alleenrecht heeft.

Deel dit artikel