Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

We kunnen de zwarte knecht weer moeiteloos afschaffen

Home

Elma Drayer

Maxima met haar kinderen, de prinsessen Amalia, Alexia en Ariane tijdens de intocht van Sinterklaas in Scheveningen in 2012.. © anp
Column

Tjonge, wat laaien de nationale hartstochten weer hoog op rond Zwarte Piet. Gelukkig is de strijd prettig overzichtelijk. In het ene kamp bevinden zich de lieden die voor geen goud afscheid willen nemen van deze oer-Hollandse traditie. In het andere degenen die Zwarte Piet beschouwen als levend bewijs van oer-Hollands racisme. Zij voelen zich er zelf door gekrenkt of vinden hem krenkend voor anderen.

Nu is gekrenktheid niet per definitie een reden om iets te doen of juist te laten. Voor je het weet bepalen de lange tenen van de een de vrijheid van de ander. Speciaal in religieuze kwesties kan dat bizarre gevolgen hebben. Een school die bijvoorbeeld de kerstviering ontkerstent omdat moslimouders er anders aanstoot aan zouden nemen, overschrijdt een grens die je niet zou moeten overschrijden.

Maar in dit geval gaat het om een tamelijk mal ritueel bij een kinderfeest, geïntroduceerd door een uiterst negentiende-eeuwse, uiterst brave schoolmeester. Hij kwam naar verluidt voor het eerst met die zwarte knecht. Dus kunnen we het ventje, zou ik zeggen, anno 2013 moeiteloos weer afschaffen. Om het op z'n oer-Hollands te zeggen: het sop is de kool niet waard.

Overblijfsel
Beetje jammer is wel dat de man die zichzelf opwerpt als de stem der gekrenkten - hij zat maandagavond aan tafel bij 'Pauw & Witteman' - zelf zo'n sneue zwart-witdenker is.

In het officiële bezwaarschrift dat deze Quinsy Gario in augustus indiende bij de gemeente Amsterdam, noemt hij de intocht van Sinterklaas "een nadrukkelijk culturele overblijfsel van ons slavernij en koloniaal tijdperk een schending van de vrijheid van meningsuiting en van mensenrechten". Ook vindt hij dat de organisatie van de intocht 'openlijk hufterig gedrag' propageert. En eenieder die dit nu nog niet inziet, dient "daarvoor gestraft te worden".

Dus een comité dat een kinderfeestje organiseert waarbij een bejaarde in een rode jurk op een stoomboot de stad komt binnenvaren, waarbij zwart geschminkte jongeren snoep uitdelen, zou openlijk hufterig gedrag propageren en de mensenrechten schenden? In welk universum zou Gario leven?

Schaamte
Vorige maand plaatste Joop.nl, het opinieplatform van de Vara, een stukje van dezelfde Gario waarin ik de eer had te figureren ('Nederland niet racistisch, mevrouw Drayer?'). U begrijpt, hij was het niet eens met de strekking van een van mijn columns. Zijn belangrijkste argument luidde dat ik een 'witte autochtone columniste' ben en derhalve niet weet wat racisme is. In één moeite door werd ik zelf door de auteur tot racist gepromoveerd. De verzetsstrijders die destijds hun leven gaven voor Trouw zouden zich namelijk "in hun graf omwentelen van schaamte dat nu in hun krant voor racisme en discriminatie gepleit wordt". Dus dient dit dagblad de onlangs toegekende prijs voor de mooist vormgegeven krant van Europa in te leveren. "Hier is niks Europees aan, slechts xenofobisch geblaat."

Geen misverstand: dat Quinsy Gario na zijn optreden bij 'Pauw & Witteman' werd overladen met racistische bagger op Twitter was ronduit schandalig. Zoiets wens je geen mens toe - ook niet als iemand zelf andersdenkenden met verbluffende gretigheid de tint van hun huid nadraagt. Maar één ding zou je de man wel toewensen: dat hem op een dag de genade van de kleurenblindheid toevalt.

Lees verder na de advertentie

 
Beetje jammer dat de 'stem der gekrenkten' zelf zo'n sneue zwart-witdenker is

Deel dit artikel