Wat waren de oorzaken van treinongelukken de afgelopen jaren?

home

Het ongeluk bij Barendrecht, 2009. © ANP

De treinbotsing waardoor zaterdag in Amsterdam 125 mensen gewond raakten is het ernstigste spoorongeluk in jaren in Nederland. Onduidelijk is nog hoe de aanrijding heeft kunnen gebeuren. Welke ongelukken gebeurden eerder? Wat was toen de oorzaak?

2009, Barendrecht: goederentrein van DB Schenker Rail en goederentrein van ERS Railways knallen op elkaar. Eén machinist overlijdt. Oorzaak: door rood sein gereden. Mogelijk was de machinist onwel geworden.

2008, Amsterdam: goederentrein ontspoort bij station Amsterdam Muiderpoort. Enkele wagons kantelen, rails en wissels raakten over een lengte van 500 meter beschadigd. Het treinverkeer raakte hierdoor lange tijd ontregeld. Oorzaak: gammele wagons.

2007, Amsterdam: Lege trein en intercity botsen op elkaar. Hierbij vielen geen gewonden, maar ontstond ook veel schade en oponthoud. Oorzaak: machinist van de lege trein had een rood sein gemist.

2006, Arnhem:
goederentrein rijdt in op reizigerstrein. Oorzaak: gemist rood sein.

2006, Maastricht: een reizigerstrein rijdt op een stilstaand leeg treinstel, met tientallen gewonden tot gevolg. Oorzaak: black-out van de machinist.

1976, Schiedam: een internationale D-trein richting München (D215) botste tegen de stoptrein komende vanuit Rotterdam. Bij de botsing vielen 24 doden 5 zwaargewonden en enkele tientallen lichtgewonden.

1962, Harmelen: Het treinongeval bij Harmelen in 1962 is het ernstigste in de Nederlandse geschiedenis. Toen kwamen 93 mensen om en raakten meer dan 50 anderen gewond toen twee reizigerstreinen op elkaar reden. Oorzaak: dichte mist.

Lees verder na de advertentie

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie