Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Wat fijn om Stedin toch de schuld te kunnen geven van mijn afzuigkapleed

Home

Willem Pekelder

© Willem Pekelder
Klein verslag

Nog niet zo lang geleden maakte ik u op deze plek deelgenoot van een enerverende ontwikkeling in mijn meterkast: de verplichte plaatsing van digitale gas- en elektriciteitsmeters. Maar daarna is er iets heel raars gebeurd, wat ik u nog niet had verteld. De Stedin-monteur had zijn hielen nog niet gelicht of mijn afzuigkap begaf het.

Dan kun je natuurlijk de Stedin gaan bellen, en roepen dat het hun schuld is, maar bewijs dat maar eens. Daarom leek het mij handiger eerst eens klusjesman R. te raadplegen. R. was er binnen enkele dagen en zei: "Je afzuigkap is gewoon op. Heeft niets met Stedin te maken." Hij haalde het apparaat, dat na twintig jaar gebruik zo'n beetje droop van het vet, uit elkaar en ik maakte een afspraak met het grofvuil.

Lees verder na de advertentie

Maar op de afgesproken dag werd de afzuigkap niet opgehaald. Op dat moment had bij mij een belletje moeten gaan rinkelen. Wilde de afzuigkap eigenlijk wel weg bij mij? Voelde zij zich misschien ten onrechte afgedankt? Helaas borrelden die elementaire vragen toen niet bij mij op. Ik nam de vette afzuigkap onder de arm en dumpte haar in een vuilcontainer die ik enkele dagen eerder bij mij in de wijk had zien staan.

Enfin, tijd voor een nieuw apparaat. Ik bezocht een grote hobbyketen die niettemin slechts drie modellen in de etalage had staan. Ik bestelde het op één na duurste en zou binnen vijf werkdagen worden gebeld, want dan zou het keukenaccessoire wel zijn gearriveerd. Maar na vijf dagen geen telefoon. Na tien dagen evenmin, en na twintig dagen nog niet. Toen ik uiteindelijk zelf informeerde, kreeg ik te verstaan dat de afzuigkap weliswaar was geland, maar dat het in het magazijn zo'n rommeltje was dat het wel even kon duren voordat ze hem hadden gevonden. Vervolgens weer een week niets gehoord.

Mijn oude afzuigkap wilde geen afscheid nemen, en mijn nieuwe geen kennismaken

© Willem Pekelder

Rommeltje

Toen ik na wéér een telefoontje van mijn kant de hobbyzaak uiteindelijk kon bezoeken, was de magazijn-medewerkster twintig minuten zoet met het opsporen van mijn aankoop. Wat je zegt een rommeltje. Thuisgekomen bleek het koolstoffilter er niet bij te zitten. Weer bellen. "Oh jee, vergeten", zei de medewerkster. "Ik ga het voor u bestellen, en dan hoort u van ons." Ditmaal werd de belofte nagekomen. Binnen een week had ik mijn koolstoffilter, en kreeg ik, vanwege al het gedoe, 25 procent korting aangeboden op het totale aankoopbedrag.

Toen klusjesman R. enkele weken later de boel kwam monteren zei hij: "Dat koolstoffilter had je niet hoeven kopen, hoor. Het metaalfilter volstaat." Waarna hij aan het werk ging, en verbaasd constateerde: "Hé, dat stopcontact doet het niet." Ik voelde nattigheid en vroeg: "Misschien was die vorige afzuigkap wel helemaal niet kapot en lag het aan het stopcontact." R. zweeg wijselijk, en leidde de stekker via een verlengsnoer naar een ander stopcontact. Toen deed mijn nieuwe afzuigkap het, en R. ging tevreden naar huis.

Ik bleef achter met een prangende kwestie: mijn oude afzuigkap wilde geen afscheid nemen, en mijn nieuwe geen kennismaken. Dat was natuurlijk niet voor niets: het oude beestje was gewoon nog goed. Zo kwam ik na ampel beraad toch weer op Stedin uit. Na hun arbeid was op miraculeuze wijze mijn stopcontact gesneuveld, waarna ik in die afzuigkap-ellende was beland. Wat fijn om Stedin toch de schuld te kunnen geven. Ik knapte er gewoon van op!

Meer kleine verslagen lezen? Kijk dan hier.

Deel dit artikel

Mijn oude afzuigkap wilde geen afscheid nemen, en mijn nieuwe geen kennismaken