Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Wat doet de automonteur van de toekomst? 'Straks slijten alleen de autobanden nog'

Home

Quirijn Visscher

Studenten autotechniek van het Deltion College in Zwolle sleutelen aan een conventionele motor. © Herman Engbers
Reportage

Aan elektrische auto's valt niet veel te sleutelen. Het werk van automonteurs zal daardoor drastisch veranderen. Zij zullen zich moeten blijven ontwikkelen.

De ronkende uitlaatroffel van BMW, Niels Louwerse (18) geniet ervan. Zijn ogen glimmen als hij erover praat. Hij houdt van auto's, net als klasgenoten Tonnis van den Heuvel (18) en Berjan van der Weerd (18). Van den Heuvel is ook BMW-fan, Van der Weerd houdt meer van 'oud Frans' en 'Japans' en denkt al aan zijn toekomst. "Ik ga doorstuderen", zegt hij stellig. "Over veertig jaar wil ik niet alleen klemmetjes en remmetjes vervangen."

Lees verder na de advertentie

Het drietal studeert autotechniek aan het Deltion College in Zwolle. De verwachte doorbraak van de elektrische auto verandert dat vak ingrijpend. Autobrancheorganisatie Bovag stelt dat het aantal automonteurs, nu ruim 30.000, sterk zal slinken. Elektroauto's hebben nu eenmaal geen koppakking of distributieriem. Elektromotoren zijn onderhoudsarm. Werken aan Tesla's? Louwerse, Van den Heuvel en Van der Weerd trekken een vies gezicht. Daar valt niet aan te sleutelen.

Wakker schudden

Leuk of niet, elektrische aandrijving maakt vernieuwing van de vakopleiding onvermijdelijk. De Zwolse beroepsopleiding, met 825 studenten motorvoertuigtechniek, staat voor een dilemma. "Bedrijven hebben nu behoefte aan monteurs voor de auto's van nu", schetst directeur Harald Leeuwis. "Ze rammelen aan onze poort, maar wij willen niet opleiden voor werkloosheid op de lange termijn. Wij maken studenten ervan bewust dat ze zich moeten blijven ontwikkelen."

Bedrijven hebben nu behoefte aan monteurs voor de auto's van nu. Maar wij willen niet opleiden voor werkloosheid op de lange termijn

Harald Leeuwis

De Bovag probeert auto-, motor- en truckbedrijven wakker te schudden. Uit toekomstscenario's blijkt dat er in de werkplaats rond 2030 veel minder te verdienen is aan lucratieve diensten als olie bijvullen. Zelfs als elektrisch aangedreven hightech-auto's niet zo snel populair worden als de regering wil, dan nog krimpt de omzet van werkplaatsen. "Duidelijk is dat er minder monteurs nodig zijn", zegt woordvoerder Paul de Waal. "En dat er ándere monteurs nodig zijn."

Omschakelen

De opkomst van elektrische auto's vraagt om technici met specifieke kennis, vaardigheden en interesses. "Straks slijten alleen de autobanden nog", schetst De Waal. "Iedereen in de branche is aan het omschakelen. Het gaat niet alleen om de elektrische aandrijving, maar ook om sensoren, kunstmatige intelligentie en datastromen. Dat alles heeft impact op monteurs. Neem de APK: auto's zullen zichzelf uitlezen, een diagnose stellen en zichzelf mogelijk repareren en keuren."

De overheid kan het beroepsonderwijs ruimte geven om er goed op in te spelen, zegt opleidingsmanager Anne-Hilde Feijth van Deltion. Nu moedigt de overheid enerzijds experimenten met vernieuwend vervoer aan. Maar dezelfde overheid bepaalt anderzijds dat vakdiploma's nog op klassieke autotechniek zijn gebaseerd en op de kennis en vaardigheden die daarbij horen. "Voor ons en onze partners is het zoeken naar ruimte om te vernieuwen", zegt Feijth.

Studenten van Deltion kunnen op verschillende manieren kennismaken met nieuwe technologie. Zo ontwikkelen ze in een wedstrijd de zuinigste dieselmotor. De technologie van de brandstofcel op waterstof, die elektrische voertuigen aandrijft, krijgt meer aandacht in de opleiding.

Hybride auto

Fabrikanten trainen vaak alleen eigen medewerkers in onderhoud van batterijauto's. In Deltions werkplaats staat wel al een hybride auto om veilig te leren werken met hoge voltages. En sinds kort staat daar ook een elektrische crossmotor.

De drie Deltion-studenten denken verschillend over hun toekomst. Louwerse blijft 'petrol head'. Er rijden volgens hem nog lang genoeg benzineauto's rond om lekker aan te sleutelen. Ook Van der Weerd blijft uitlaatauto's koesteren, maar hij kiest de vervolgstudie met betere perspectieven op de arbeidsmarkt.

Van den Heuvel is nieuwsgierig hoe zijn vak zal veranderen en vindt het logisch dat je jezelf blijft bijscholen. "Je moet blijven leren als je met personenauto's wilt werken."

Lees ook:

Op de e-road raakt de accu van uw elektrische auto nooit leeg

Elektrische auto's die - al rijdende - via de weg worden opgeladen. Hebben de Zweden de oplossing bedacht met hun e-weg en kan dat ook in Nederland?

Er rijden meer stekkerauto's rond, maar een echte omslag blijft uit

Nog geen 3 procent van de in 2017 verkochte auto’s is elektrisch. Toch is Nederland één van de koplopers in Europa.

Deel dit artikel

Bedrijven hebben nu behoefte aan monteurs voor de auto's van nu. Maar wij willen niet opleiden voor werkloosheid op de lange termijn

Harald Leeuwis