Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Wat bovenin Google staat is waar

Home

Willem Schoonen

© AFP

Jongeren denken goed te zijn in het gebruik van nieuwe media. Maar dat valt tegen.

Ben je goed in het vinden van bruikbare en betrouwbare informatie op internet? Heel goed, zegt de meerderheid van jongeren. Maar als dat wordt getest, valt het tegen - zelfs bij een simpele taak als het vinden van de hoofdstad van Bolivia.

Lees verder na de advertentie

Dat blijkt uit de Monitor Jeugd en Media 2016 die nu is gepubliceerd door de stichting Kennisnet. Hierin is voor het eerst gekeken naar media-vaardigheden. Daarnaar vragen geeft gemakkelijk een vertekening, want de mens heeft de neiging zichzelf te overschatten, en jongeren vormen geen uitzondering.

In een experiment moesten leerlingen van diverse niveau's in stappen informatie, zoeken, ophalen, combineren en bruikbaar maken voor een website over Bolivia. Leerlingen bleken niet vaardig in het zoeken, gebruikten te ruime zoekwoorden, en belandden vaak in La Paz, terwijl Sucre de hoofdstad is.

Mediawijsheid vergt vaardigheden die je moet leren, zoals veters strikken

Nog meer moeite hebben ze met het beoordelen van de kwaliteit van online informatie. Leerlingen nemen genoegen met het eerste de beste zoekresultaat, kijken zelden naar de maker ervan, en weten niet hoe om nep van echt te onderscheiden.

Invloed op deze vaardigheden heeft de school nauwelijks, stellen de makers van de monitor. Wat leerlingen online kunnen, hebben ze vooral buiten de muren geleerd.

'Vaak is er eerst een incident nodig'

Sonny Mathura (26), werkt als docent mediawijsheid in het voortgezet onderwijs en adviseert scholen op dit gebied.

"Dat kinderen zichzelf overschatten klopt wel. Dat heeft ook te maken met het gat tussen volwassenen en kinderen. Kinderen hebben in de gaten dat ze meer weten van nieuwe media dan hun ouders, en denken: ik weet het allemaal wel. Maar weten is nog iets anders dan de vaardigheden hebben om ermee om te gaan.

"Kinderen tikken vaak iets in op Google en nemen het bovenste zoekresultaat voor waar aan. Of ze zien iets op drie verschillende facebook-pagina's en denken: dan moet het wel waar zijn. Naar een afzender of auteur wordt vaak niet gekeken. Daarvoor moet je dieper kijken. Vinden veel leerlingen lastig.

Het ontwikkelen van die vaardigheden moet echt op school gebeuren. Dat kun je niet bij de ouders neerleggen. Mediawijsheid vergt vaardigheden die je moet leren, zoals veters strikken.

"Scholen zijn hier wel mee bezig, maar zitten nog lang niet op het niveau waar ze zouden moeten zijn. In het basisonderwijs gaat het heel goed. Mediawijsheid is daar gemakkelijker over te brengen, omdat je meestal één leerkracht hebt op een klas. In het voortgezet onderwijs ben je afhankelijk van de inzet van heel veel leerkrachten. Daarom zie je enorme verschillen tussen scholen. De urgentie van dit vak wordt niet overal gevoeld. Maar dat gaat komen. Ik ben optimistisch, al zie je helaas dat er vaak eerst een incident moet plaatsvinden, met sexting of cyberpesten, voordat die urgentie gevoeld wordt."


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Deel dit artikel

Mediawijsheid vergt vaardigheden die je moet leren, zoals veters strikken