Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Wars van publiciteit

Home

Henny de Lange

Janine van den Ende, de vrouw van theater- en tv-producent Joop van den Ende, wordt de nieuwe voorzitter van het Epson Fotofestival Naarden. Maar een interview zit er niet in. Nog niet, zegt Maarten van Nispen van Stage Entertainment die als haar woordvoerder optreedt. „Want Janine wil wel iets te melden hebben.” Rond april treedt ze naar buiten om te vertellen wat we kunnen verwachten op de volgende editie van het festival, in mei 2009. Janine van den Ende heeft dan wel geen kunsthistorische achtergrond, ze heeft al heel lang belangstelling voor kunst en cultuur en affiniteit met fotografie. „En heeft daar ook een duidelijke mening over”, aldus Van Nispen. We mogen er vanuit gaan dat er het nodige gaat veranderen in Naarden, waar de laatste afleveringen van het fotofestival niet echt spraakmakend waren.

Dat Janine van den Ende er niet van houdt om op de voorgrond te treden, is bekend. Eén van de schaarse interviews met haar verscheen in 2002 in de Margriet. Janneke Brinkman (echtgenote van voormalig minister Elco Brinkman) sprak toen met haar over tuinen, al was dat in dit geval wel een understatement, schreef Brinkman. Een ’parkachtige tuin’ dekte de lading beter. Tijd voor de tuin ’in praktische zin’ had ze niet, vertelde Janine, vanwege haar gezin, de vele sociale verplichtingen en haar werk voor het bedrijf van haar man. Maar Joop en zij hadden zich wel intensief bemoeid met de herinrichting van de verwilderde tuin, samen met een tuinarchitect. Daarbij had Joop zich vooral met de strakke vorm van de tuin beziggehouden en zij zich met de bloemen.

Trouw vroeg een jaar later tevergeefs om een interview over haar werk voor de Vandenende Foundation, het privéfonds van het echtpaar waaruit tientallen kunstenaars en instellingen geld krijgen. De belangrijkste informatie was ook te vinden in de jaarverslagen, was haar reactie. Als bestuurslid van de foundation heeft Janine een belangrijke stem bij het beoordelen van de aanvragen. Volgens insiders is ze zeer bewogen met het lot van jonge kunstenaars en talentvolle kinderen. Die moeten altijd de kans krijgen om hun talenten te ontplooien.

Afgaand op de verslagen van de foundation worden veel verzoeken van jonge talenten gehonoreerd. Meestal gaat het om een bijdrage van enkele duizenden euro’s, voor een werk- of studiebeurs in het buitenland. Daarbij maken de Van den Endes geen onderscheid tussen een talentvolle violist of een jongleur die zich wil bekwamen bij een circusschool in Frankrijk. Ook in bredere zin richt de foundation zich op cultuur-educatie. Zo kreeg de Kunsthal een paar jaar geleden 68.000 euro voor het aantrekken van een staflid voor het organiseren van familietentoonstellingen om de betrokkenheid van kinderen bij kunst te stimuleren.

Er is veel gespeculeerd over de motieven van Joop en Janine van den Ende om als mecenas op te treden. Wat betreft Janine speelt zeker mee dat ze als kind de ambitie had om ooit als zangeres of danseres op het podium te staan. Ze had ook talent. Op jonge leeftijd volgde Janine Klijberg (1956) lessen om haar meisjesdroom te verwezenlijken. Maar al tijdens haar opleiding aan de Academie voor Expressie door Woord en Gebaar in Utrecht, vroeg kleinkunstenaar Herman van Veen haar als regieassistente voor zijn programma Onder Water. Daar leerde ze de andere kant van het theatervak kennen. Later werd ze regieassistente bij Sesamstraat. Begin jaren tachtig ging ze werken voor de 1-2-3 Show met Rudi Carrell, geproduceerd door Joop van den Ende TV-producties, waar ze later uitvoerend producent werd van onder meer de Showbizzquiz, Moordspel en andere programma’s. In 1989 keerde ze tot haar vreugde terug in het theater, waar ze met Robin de Levita het producentschap op zich nam van de André van Duin Revue in het kader van 100 jaar Carré. Het jaar daarvoor was ze getrouwd met Joop van den Ende, met wie ze een zoon en dochter kreeg.

Op artistiek gebied heeft Janine van den Ende zich de afgelopen jaren kunnen manifesteren met het maken van tentoonstellingen in de theaters van haar echtgenoot ter omlijsting van alle grote musicals. Voor The Lion King kwamen honderd hedendaagse kunstwerken uit Zuid-Afrika naar Nederland, door Janine zelf ter plekke geselecteerd en aangekocht. En Abba-zanger Björn haalde ze over om bij Mamma Mia de expositie te openen van kunst gemaakt door popsterren uit binnen- en buitenland. Dat zoveel popartiesten ook schilderen, verbaasde haar niet. Waarschijnlijk sprekend uit eigen ervaring: „Creatieve mensen zijn altijd op zoek naar de grenzen in zichzelf.”

Deel dit artikel