Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

War on Christmas? Evangelicals zijn er een beetje klaar mee

Home

Robin de Wever

De conservatieve tv-zender Fox News pakte flink uit met de 'Starbucks-controverse'. © Fox News

Het eerste slachtoffer in de jaarlijkse 'war on Christmas' is gevallen: Starbucks. De koffieketen had het lef om kerst-koffiebekers te ontwerpen zonder enige verwijzing naar Jezus. Een schande, vinden sommige conservatieve christenen. Maar nu het stof neerdaalt, krabben prominenten zich achter de oren.

Joshua Feuerstein heeft bij 's werelds bekendste koffieketen geen vrienden gemaakt. Het bedrijf dat luxekoffie naar de massa bracht, 'haat Jezus', fulmineerde de evangelist afgelopen weekend in een filmpje op zijn Facebookpagina. De reden voor zijn woede: de speciale nieuwe kerstuitvoering van Starbucks' koffiebekers gaf geen enkele blijk van het feit dat kerst een christelijk feest is.

"Besef je dat Starbucks Christmas en Christus er af wilde halen?", riep hij. "Ik durf er een fruitcake op te verwedden dat Starbucks niet eens weet wie de reden voor kerst is." Hoewel Feuerstein nauwelijks naam heeft in christelijk Amerika, werd het filmpje direct een hit. Voor hij het wist, besteedden televisiestations door het hele land aandacht aan de door hem georkestreerde ophef. Republikeinse kandidaat Donald Trump opperde zelfs een boycot.

Kerst zou onder vuur liggen
Feuersteins verontwaardiging leek het startschot voor een nieuwe editie van de 'war on Christmas', de conservatief-christelijke strijd om de ware betekenis van kerst te behouden. Die strijd wordt al jaren gestreden door talloze dominees en conservatieve opiniemakers. Kerst ligt onder vuur, vinden zij. In veel winkels wensen de kassières je geen 'Merry Christmas' meer, maar 'Happy Holidays' (fijne dagen). Moeten ze van hun politiek correcte bazen.

Openbaar bestuurders deden ook mee aan dat politiek-correcte drammen. In een aantal plaatsen is de gemeentelijke kerststal geschrapt, omdat die de scheiding tussen kerk en staat zou aantasten. Een seculiere beeldenstorm, mopperden conservatieven.

Maar zo luid als de conservatieve zender Fox News de afgelopen jaren riep, zo stil was het bij veel conservatief-christelijke media. We moeten ons niet zo opwinden over symboliek, klonk het daar af en toe.

'We moeten even rustig doen'
Inmiddels lijkt dat sentiment de overhand te krijgen. Op de grote conservatieve websites zijn nu, in de nasleep van Starbucks-gate, enkel laconieke geluiden te horen. Prominente conservatieven proberen vooral te sussen: wie bang is dat kerst ten onder zal gaan aan futiliteiten als koffiebekers, die ziet spoken.

"Folks, we moeten even rustig doen", sust bijvoorbeeld voorganger en schrijver Ed Stetzer in het evangelicale lijfblad Christianity Today. "Als je een woedende Facebook-update hebt geplaatst, haal die dan weg. Je wordt niet door Starbucks vervolgd. Starbucks probeert waarschijnlijk mensen te respecteren die geen kerst vieren, en dat is oké."

'Nepcontroverses' als deze voeren 'de verkeerde strijd op de verkeerde manier', vindt Stetzer. "En wij christenen lijken daardoor alleen maar belachelijk. We hebben een beter verhaal te vertellen dan geveinsde woede. (...) Word niet boos over dingen die er niet toe doen."

Lees verder na de advertentie
Evangelist Joshua Feuerstein, die met zijn Starbucks-filmpje het gesprek van de dag werd. © Facebook

De rechtse nieuwssite ChristianPost, die niet bang is om 'politiek correcte' figuren de les te lezen, slaat dezelfde trom. Als je je niet-christelijke buren uit respect voor hun opvattingen geen 'merry Christmas' wenst, getuigt dat van respect, merkt schrijver Jared Byas daar op. En respect is een christelijke waarde.

'Kerst vind je niet in een beker of een sneeuwvlokje'
Zelfs de prominente lobbygroep Focus on the Family, een van de belangrijkste spelers in de conservatieve cultuurstrijd, vinden de ophef over Starbucks overdreven. "Ik vraag me af of we dit niet te zwaar opnemen", bekende woordvoerder Paul Batura deze week op Fox News. "Kerst vind je niet in een beker of in een sneeuwvlokje. Het gaat over de 'hearts and minds' van zij die geloven dat God zijn eniggeboren naar de aarde heeft gestuurd."

Conservatieve christenen zijn inderdaad milder geworden over zaken als de 'war on Christmas', meent Miranda Klaver. De religieonderzoekster, theologe en antropologe Miranda Klaver van de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam doet regelmatig onderzoek naar christelijk rechts in de Verenigde Staten. Strijden tegen de ontkerstening van de samenleving is volgens haar vooral iets van oudere generaties.

"Conservatieven van boven de veertig zijn opgegroeid met het idee dat Amerika's 'God's country' was", vertelt ze. "Dat het christendom een centrale plaats had in de samenleving. Jongeren zien dat ze de samenleving niet meer naar hun hand kunnen zetten, maar dat ze die moeten delen met allerlei andere groepen. En merken dat ze, als ze zelf vrijheid willen krijgen om hun geloof te beoefenen, anderen ook vrijheid moeten gunnen."

'Fox News klopt dit op'
Dat Feuersteins filmpje toch het gesprek van de dag werd, kwam volgens Klaver mede door de media. "Het conservatieve Fox News klopt die 'war on Christmas' ieder jaar ontzettend op. Andere media trouwens ook wel. Het zegt veel dat iemand als Ed Stetzer er zijn schouders over ophaalt. Hij is een van de belangrijkste christelijke opinieleiders."

Die nieuwe mildheid heeft overigens zelfs politica en mediafenomeen Sarah Palin bereikt - terwijl die toch niet bekendstaat om haar mildheid en nuance. Dat gedoe over Starbucks gaat nergens over, schrijft Palin op haar Facebookpagina.

Ze weet wel waar die landelijke ophef vandaan kwam: opgeklopt door slinkse progressieven. "Grappig, hoe sommige linkse lui de boel opblazen", vindt ze. "Zodat goedmoedige types als wij ineens belachelijk lijken."

Ik weet dat ze er bij Starbucks een bloedhekel aan hebben, zei Feuerstein in zijn filmpje. Maar kijk eens: ik heb mijn pistool bij me. © Facebook
Conservatieven boven de veertig zijn opgegroeid met het idee dat Amerika 'God's country' was. Jongeren zien dat ze de samenleving niet meer naar hun hand kunnen zetten

Miranda Klaver van de Vrije Universiteit

Deel dit artikel

Conservatieven boven de veertig zijn opgegroeid met het idee dat Amerika 'God's country' was. Jongeren zien dat ze de samenleving niet meer naar hun hand kunnen zetten

Miranda Klaver van de Vrije Universiteit