Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Waarom vrouwen (nog) geen bier drinken

Home

Stijn Tielemans

© thinkstock

De tijd dat alleen mannen een glas bier aan de mond zetten en vrouwen nippen aan een glas witte wijn of cava, is voorbij. Tenminste, dat willen de grote Nederlandse brouwerijen. Een campagne moet vrouwen anders over bier laten denken. Waarom drinken vrouwen weinig bier?

Smaakexpert
Marc Veltmandrinken
"Al vanaf de geboorte associeert iedereen de smaak bitter met gif. Vrouwen zijn negatiever over een bittere smaak dan mannen: vanuit hun oerinstinct experimenteren mannen meer, waardoor zij de bittere tonen in bier eerder accepteren. Vrouwen zijn behoudender: zij willen ervoor zorgen dat de kleintjes niks overkomt.

Bitter heeft eigenlijk maar één belangrijk voordeel: het is goed tegen de dorst. Pils is pas na minstens twee glazen lekker. Dat is voor veel vrouwen te veel. Veel mannen accepteren gemakkelijker dan vrouwen dat iets hen niet goed smaakt. Vrouwen vinden de weeïge geur van pils vaak niet lekker, net als het vele koolzuur. Dat ga je opboeren, mannen hebben daar minder moeite mee. Vrouwen drinken langzamer dan mannen. Als pils lauw wordt, proef je de bittere smaak beter."

Universitair hoofddocent gezondheidspsychologie
Winnie Gebhardt
"Een Britse studie liet twee jaar terug zien hoe mannen- en vrouwenbladen schrijven over alcohol. In vrouwenbladen gaat het over sterren die champagne en luxedrankjes drinken, met veel aandacht voor de negatieve aspecten van alcohol zoals het verliezen van controle, te veel flirten en gewichtstoename. Mannentijdschriften zetten alcohol en met name bier neer als een groepsactiviteit: met maten naar de kroeg en onbekommerd bier drinken. Bier is in die bladen een mannending en er is geen aandacht voor de negatieve aspecten van alcohol.

Mannenbladen zijn wel vaak negatief over drinkende vrouwen. Kort door de bocht: vrouwen die drinken verliezen de controle, zijn losbandig en gaan huilen. Al die beelden internaliseren wij. Onbewust handelen wij ernaar."

Lees verder na de advertentie
Man­nen­tijd­schrif­ten zetten alcohol en met name bier neer als een groeps­ac­ti­vi­teit: met maten naar de kroeg en onbekommerd bier drinken

Reclamestrateeg
Rob Benjamens
"Ingegeven door reclame is bier altijd een mannenproduct geweest. Bier is meer dan dertig jaar geleden zo ook bewust in de markt gezet. Bierbrouwers sloten vrouwen niet uit, maar waren bang dat mannen hun bier verwijfd zouden vinden als ze zich ook op vrouwen zouden richten.

Een beroemde bierreclame is die van het Amerikaanse Budweiser, uit 1999, van jonge kerels die op de bank hangen en elkaar bellen en vragen: 'Wassup?!', waarop de ander reageert met: 'Watching the game, having a Bud'. Sinds een jaar of vijf richten de biermerken zich meer op hun ingrediënten, hun authenticiteit en een gevoel van vriendschap, want bier drink je niet alleen. Dat is universeel en meer sekseneutraal."

Hoogleraar psychologie
Paul van Lange
"Iedereen associeert bier met mannen en groepsgevoel, dat zie je in veel landen heel sterk terug. Vrouwen zijn minder dan mannen gericht op groepen en meer op een-op-een contact.

Bier wordt ook gezien als een gezamenlijke beloning voor de dorst na fysieke arbeid. Die gezamenlijkheid, dat groepsgevoel, maakt de drank ook weer meer mannelijk. Wijn wordt meer gekoppeld aan eten, waarmee die drank niet een specifiek vrouwelijke of mannelijke associatie heeft.

Evolutionair gezien zijn mannen meer dan vrouwen gericht op grote hoeveelheden. Mannen zijn groter, hebben meer calorieën nodig. Ze zullen daardoor sneller overgaan op bier."

Sinds een jaar of vijf richten de biermerken zich meer op hun authenticiteit en een gevoel van vriendschap. Dat is universeel en meer sekseneutraal

Deel dit artikel

Man­nen­tijd­schrif­ten zetten alcohol en met name bier neer als een groeps­ac­ti­vi­teit: met maten naar de kroeg en onbekommerd bier drinken

Sinds een jaar of vijf richten de biermerken zich meer op hun authenticiteit en een gevoel van vriendschap. Dat is universeel en meer sekseneutraal