Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Waarom er nog altijd meer sportscholen bij komen

Home

Joost van Velzen

Ongeveer een op de zes Nederlanders gaat inmiddels naar de sportschool © Hollandse Hoogte / Phil Nijhuis

Er blijven maar sportscholen bij komen. Twee grote Nederlandse spelers, Basic-Fit en Fit20, hebben ook succes over de grens. Allebei met een totaal andere kijk op bewegen.

Als de volksgezondheid gelijke tred houdt met het aantal fitness-scholen, dan moet de Europeaan in blakende vorm verkeren. Er lijkt een schier onuitputtelijke markt te zijn voor mensen die behoefte hebben aan beweging, zo bleek ook deze week uit de kwartaalcijfers van sportschooluitbater Basic-Fit. In de eerste drie maanden van dit jaar zag het beursgenoteerde bedrijf het aantal abonnees op jaarbasis met een kwart stijgen naar 1,6 miljoen.

Lees verder na de advertentie

Die abonnees bevinden zich niet alleen in Nederland: Basic-Fit heeft ook vestigingen in België, Luxemburg, Frankrijk, en Spanje. In totaal heeft de keten 533 sportscholen en de rek is er nog lang niet uit. De bedoeling is dat er in de loop van dit jaar nog zo'n honderd vestigingen bij komen.

Amerikaans model

"Ze groeien met name in het buitenland", zegt analist Nico Inberg van beleggersplatform IEX. "Basic-Fit neemt de Amerikaanse markt als voorbeeld. Daar gaat ongeveer 17 procent van de bevolking naar de sportschool. In Nederland hebben ze dat percentage inmiddels bereikt."

In Nederland staat onderhand op iedere straathoek een fitnessclub. Basic-Fit groeit vooral in Frankrijk, waar de cultuur van 'naar de sportschool gaan' nog in ontwikkeling is. Het vertrouwen bij beleggers is groot. Inberg: "Toen Basic-Fit in juni 2016 naar de beurs ging was er heel weinig interesse in het aandeel. Het was zo'n 15 euro waard. Nu is dat ruim 25 euro."

Een avondje fitnessen past ook bij de in­di­vi­du­a­lis­ti­sche maatschappij

Inberg heeft verschillende verklaringen voor het aanhoudende oprukken van sportstudio's, te beginnen bij de heersende trend, vooral onder jongeren, om gezonder te willen leven: "Ik volg ook voedingsconcern Wessanen en daar zie ik dat gezonde voeding in de lift zit. Jonge mensen leven bewuster. Als je vroeger niet rookte, hoorde je er niet bij. Tegenwoordig ben je als roker een paria."

Een avondje fitnessen past ook bij de individualistische maatschappij, denkt Inberg: "Mensen die bezig zijn met hun lijf en lichaam, zijn bezig met zichzelf." Een keten als Basic-Fit, maar ook concurrenten als Fit For Free (88 vestigingen) en Anytime Fitness (68 filialen die 24 uur per dag open zijn) spelen alert in op de wensen van de moderne consument. Maar ook op de mogelijkheden die de verzamelde gegevens van die consumenten allemaal bieden. "Op basis van die data kunnen ze abonnees een trainingsschema aanbieden, passend op de sport die ze nog meer beoefenen."

Sommige sportscholen bieden al abonnementen aan van 7,50 euro per maand. Bij Basic-Fit kunnen klanten vanaf twee tientjes in de maand onbeperkt sporten. Zij zitten er dan wel een jaar aan vast. Wie maandelijks wil kunnen opzeggen, betaalt iets meer. De energie die fitness-studio's steken in het binden van klanten geeft aan wat de voornaamste terging van de branche is: het falen van goede voornemens. Sportscholen varen in januari wel bij de goede bedoelingen die horen bij een nieuw jaar. Dan moeten en zullen de kilo's eraf. Inberg: "Maar in februari zitten de fitness-studio's alweer met lege ruimtes."

Afhakers

Bij fitnessconcern fit20 zeggen ze een antwoord gevonden te hebben op de minder volhardende, zeg maar gerust afhakende sporter. Het bedrijf van CEO Walter Vendel groeit als kool. Fit20 heeft 124 vestigingen, waarvan twaalf in het buitenland. Het concept zit onder meer in België, Qatar, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Nieuw Zeeland.

Vendel: "Budgetclubs als Basic-Fit richten zich à la de Action op 'veel voor weinig'. Wij doen het heel anders." Vendel speelt met zijn fit20 personal training studio's vooral in op de behoefte aan beweging bij mensen met een drukke baan, veertigers vaak, met kinderen. Met hun relatief hoge inkomen kijken ze niet op een tientje meer of minder. "Het zijn mensen waarbij tijd schaarser is dan geld." Een abonnement bij fit20 kost dan ook minimaal 65,90 euro per maand.

Een hoge prijs is nog geen garantie dat mensen voldoende gemotiveerd zijn om drie keer in de week naar de sportschool te komen

Een hoge prijs is nog geen garantie dat mensen voldoende gemotiveerd zijn om drie keer in de week naar de sportschool te komen. Vendel: "Al zijn we Hollands genoeg om te denken: we hebben ervoor betaald, laten we dan maar gaan. Toch zit de reden dat onze klanten blijven komen in iets anders. Bij ons train je op afspraak met een persoonlijke assistent. Niet meer dan 20 minuten en één keer in de week."

De trainingsmethode bij de sportscholen van Vendel is volgens hem intensief maar anders van aard dan het gezwoeg bij de concurrentie: "Je kunt je gewone kleren aanhouden en hoeft na afloop niet te douchen." De aanpak van fit20 leent zich volgens Vendel met name goed voor drukbezette managers, die in de kantoortuin nauwelijks bewegen en vaak ook niet zo van sporten houden."Dan zijn wij het minst erge kwaad." Niet voor niets opende Vendel al 'incompany-studio's' bij Ahold en Randstad. "Beschouw het niet als sport maar als investering in je concurrerend vermogen."

Lees ook: 
Jongeren vaker op de bank, senioren vaker in de sportschool

Jongeren zijn de afgelopen vijftien jaar minder gaan sporten, terwijl 65-plussers juist vaker wekelijks baantjes trekken of een rondje rennen.

Aan de eiwitshake, of juist niet?

Hoe krijg je als bezoeker van de sportschool de voeding binnen die je nodig hebt om spieren te kweken of juist om af te vallen?

Deel dit artikel

Een avondje fitnessen past ook bij de in­di­vi­du­a­lis­ti­sche maatschappij

Een hoge prijs is nog geen garantie dat mensen voldoende gemotiveerd zijn om drie keer in de week naar de sportschool te komen