Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Waarom blijven al die fietsenstallingen leeg?

Home

Isabel Baneke (interviews: Steven Piek)

'Uiteindelijk is het gemak toch leidend', zegt Karen Schreuder © Jean-Pierre Jans

Fietsers zijn gewend hun tweewieler neer te zetten waar ze willen. Liefst ergens op straat. Toch zijn er genoeg stallingen. Maar hoe zorg je ervoor dat die gebruikt worden?

Den Haag heeft afgelopen jaar 2600 nieuwe stallingplekken voor de fiets gebouwd, maar de bezetting daarvan valt tot nu toe fors tegen. Net zoals in verschillende andere grote en middelgrote steden als Utrecht, Breda en Zwolle, parkeert een groot deel van de Hagenaars hun tweewieler vooralsnog op verboden plekken. Hoe kunnen gemeenten het parkeergedrag van fietsers veranderen?

Het is een dilemma. Aan de ene kant wil Den Haag dat haar inwoners vaker op de fiets naar de binnenstad komen, anderzijds moet het straatbeeld geen chaos van foutgeparkeerde rijwielen worden. "Om dat te voorkomen hebben we verspreid door het centrum stallingen aangelegd", zegt Mieke Wytema van de gemeente. "Maar dat is niet genoeg, ze worden niet gebruikt."

Onwetendheid
In de stalling aan Anna van Buerenstraat, twee minuten lopen van Centraal Station, waren gistermiddag nog geen tweehonderd van de in totaal elfhonderd plekken bezet. "We hebben een bureau onderzoek laten doen en blijkbaar is een deel van het probleem onwetendheid", stelt Wytema. "De bewegwijzering en de borden moeten we verbeteren, en ook gaan we met flyers en sociale media aan de slag."

Maar is dat voldoende? Experts noemen de oplossing voor de fietsparkeerproblematiek 'complex'. Het gaat om gewoontegedrag, zeggen zowel de Fietsersbond als het Fietsberaad, en dat is lastig te doorbreken. Mensen zijn nu eenmaal gewend om hun tweewieler te parkeren waar ze maar willen. Dus ook al weten ze van de stalling verderop, toch zetten ze hun fiets liever pal voor de winkel.

"Om de extra moeite om je fiets veilig in een rek te zetten te minimaliseren is de locatie van een stalling cruciaal", zegt Rico Andriesse van onderzoeksbureau Goudappel Coffeng. "Hij moet makkelijk binnen te rijden zijn en niet te ver lopen van de bestemming van de gebruiker." Ook de openingstijden spelen een rol. "En geld natuurlijk, zowel de kosten van de stalling als de prijs van de fiets zelf."

Lees verder na de advertentie
Mensen zijn nu eenmaal gewend om hun tweewieler te parkeren waar ze maar willen

Lia Tuijt (43): 'Ik parkeer mijn fiets hier voornamelijk omdat het veiliger is.' © Jean-Pierre Jans

Hoe duurder de fiets, hoe eerder de eigenaar geneigd is deze in een bewaakte parkeergarage te zetten. Uit onderzoek van het Fietsberaad in de gemeente Helmond blijkt dat de meest brave fietsparkeerders vrouwen boven de vijftig zijn, die een fiets van meer dan achthonderd euro bezitten. Mensen met roestige tweedehandsjes, van wie de meeste onder de veertig, zijn logischerwijs minder bang dat hun rijwiel beschadigd raakt of gestolen wordt.

Illusie
"Gemeenten moeten rekening houden met de verschillende groepen fietsers", zegt Andriesse. Zo zijn bezoekers die alleen voor een snelle boodschap naar de stad komen het lastigst om te overtuigen hun tweewieler in rekken te zetten. "Daar moet je je ook niet op richten. Het is een illusie te denken dat iedereen zijn fiets in de stalling zet." Forenzen en bewoners van de binnenstad, dat moet de doelgroep zijn. "Want hoe langer iemand zijn fiets moet parkeren, hoe eerder hij of zij 'm veilig wil parkeren."

Tot slot kan handhaving een stimulans zijn. Zo lopen er onder andere in Amsterdam en Den Haag zogenoemde 'coaches' rond, die foutparkeerders aanspreken op hun gedrag. Den Haag overweegt nu rigoureuzere stappen als het wegslepen en beboeten van ongehoorzame fietsers.

Ook een beloning kan helpen. "In Helmond konden mensen prijzen winnen als ze hun fiets goed parkeerden", vertelt Andriesse. "Dat werkte goed, maar bleek wel iets te arbeidsintensief."

Hoe duurder de fiets, hoe eerder de eigenaar geneigd is deze in een bewaakte parkeergarage te zetten

Joshua Valbuena (23) © Jean-Pierre Jans



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
Mensen zijn nu eenmaal gewend om hun tweewieler te parkeren waar ze maar willen

Hoe duurder de fiets, hoe eerder de eigenaar geneigd is deze in een bewaakte parkeergarage te zetten