Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

VW draait retrokever de nek om

Home

Joost van Velzen

De Volkswagen Beetle Dune op een presentatie in 2015 © AP

Volkswagen stopt met de productie van de BeetleDe retro-versie van de legendarische Kever heeft nooit potten kunnen breken.

Joost van Velzen

Lees verder na de advertentie

Redactie economie

Nog twee modellen te gaan en dan is het definitief gedaan met de Volkswagen Kever. Met de Beetle Final Edition SE en de Final Edition SEL bouwt de Duitse autofabrikant nog één keer een serie auto's die verwijst naar een van de beroemdste personenwagens die ooit is gebouwd. En dan is het in 2019 Schluss, liet de Duitse autofabrikant deze week weten.

De oorspronkelijke Kever, volgens velen de enige echte Kever, werd ontworpen door Ferdinand Porsche en in 1938 geïntroduceerd tijdens het nazi-tijdperk. De gedachte van Adolf Hitler was om een auto op de markt te brengen die voor iedereen bereikbaar was. De tweedeurs, bolvormige auto, met de motor achterin, werd een ongekend succes. Toen de allerlaatste Kever eind juli 2003 in Puebla, Mexico de fabriek verliet (een lichtblauwe), waren er ruim 21,5 miljoen exemplaren van verkocht.

Volkswagen had toen al lang een succesvolle opvolger op de weg: sinds 1974 neemt de Golf met verve de plaats in van de Kever als auto voor de massa.

Nostalgie

Toch bleef dat bolvormige karretje nadrukkelijk present in het collectieve geheugen. Met die warme gevoelens van de autoliefhebber ( de Kever speelt zelfs de hoofdrol in de filmreeks 'Herbie') moest VW toch ooit weer eens iets gaan doen, zo was de gedachte.

In 1998 was het zover. Het autobedrijf uit Wolfsburg - dat samen met vooral Toyota stuivertje wisselt om de titel 'grootste autoproducent ter wereld' - blaast de Kever onder de naam New Beetle nieuw leven in. Met lijnen die inderdaad sterk doen denken aan de iconische variant van weleer, plaveit Volkswagen de weg voor een hele generatie retro-auto's. Zo brengt Chrysler in 2000 de nostalgische PT Cruiser op de markt, komt BMW in datzelfde jaar met een moderne versie van de Mini Cooper en steekt later bijvoorbeeld ook Fiat het koekblikje de 500 in een eenentwintigste eeuws-jasje.

Voor de New Beetle konden kopers zich vooraf inschrijven; VW verwachtte een enorme run op de retro-kever. Maar al snel was de hype er vanaf. Er kwamen relatief veel vrouwen op het schattige en toch ook stijlvolle wagentje af, maar die vormden een te klein publiek om van een succes te kunnen spreken. VW vernieuwde het model in 2012, kortte de naam in tot slechts 'Beetle' en zag zowaar de verkoop in met name de VS, vervijfvoudigen tot 29.000 in het eerste jaar, uitmondend in 46.000 Amerikaanse exemplaren in 2013. Daarna zakte de verkoop in om er nooit meer bovenop te komen.

We hebben de auto gemaakt met de geschiedenis indachtig, maar dat kun je niet vijf keer doen met een nieuwe, nieuwe, nieuwe Kever

VW-topman Frank Welsch

Duur en onpraktisch

Carlo Brantsen, hoofdredacteur van automagazine Carros: "De Beetle, feitelijk een Golf met een retro-huidje, heeft nooit het succes gebracht waar VW op hoopte. Hij is verhoudingsgewijs duur en minder praktisch dan een Golf. In het rijtje remakes, zoals Mini en Fiat 500, deed hij eigenlijk niet mee."

Dat het moment zou komen om het definitieve einde van de Kever aan te kondigen zat er dan ook al enige tijd dik in. In maart van dit jaar, tijdens de Autosalon van Genève, zei VW-topman Frank Welsch al dat er geen muziek meer zat in de Beetle: "Twee of drie generaties is genoeg voor de Kever. We hebben de auto gemaakt met de geschiedenis indachtig, maar dat kun je niet vijf keer doen met een nieuwe, nieuwe, nieuwe Kever."

De gedachte om oude modellen nieuw leven in te blazen heeft Volkswagen evenwel niet helemaal losgelaten: De bedoeling is dat er in 2022 een elektrische retroversie van het klassieke Volkswagenbusje in productie gaat, de I.D. BUZZ.

Lees ook:

Nieuwe topman van Volkswagen heeft plots haast met de vernieuwing

De nieuwe baas in Wolfsburg begint voortvarend. Hij zet in op samenwerking en elektrische auto's.

De blikken bolletjes van Fiat vertonen wat roestplekken

Fiat, groot in kleine auto's, dreigt in de verdrukking te komen.  Moederconcern Fiat-Chrysler haalt veel meer winst uit het luxere segment.

Deel dit artikel

We hebben de auto gemaakt met de geschiedenis indachtig, maar dat kun je niet vijf keer doen met een nieuwe, nieuwe, nieuwe Kever

VW-topman Frank Welsch