Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Vrouw als hoofdredacteur

Home

Nico de Fijter

De echte primeur was voor het Brabants Dagblad. Eerder dit jaar trad Annemieke Besseling daar aan als eerste vrouwelijke dagbladhoofdredacteur van Nederland. Maar met de benoeming van Birgit Donker bij NRC Handelsblad heeft nu voor het eerst ook een landelijk dagblad een vrouw als hoofdredacteur.

„Ik ben blij dat ook dit glazen plafond aan diggelen is”, zegt Donker (41). „Maar dat NRC nu een vrouwelijke hoofdredacteur heeft, is vooral een leuke bijkomstigheid. Het gaat er natuurlijk met name om dat de nieuwe hoofdredacteur over de juiste kwalificaties beschikt. Dat er nu een vrouw aan het hoofd staat, zal aan de krant ook niet te zien zijn, vermoed ik. Daar komt bij: ik was al sinds 1999 adjunct-hoofdredacteur, dus ik heb al een aantal jaren mede een stempel op de krant kunnen drukken.”

Vorige week droeg een overgrote meerderheid van de NRC-redactie Donker voor. Gisteren stemden de raad van bestuur en de raad van commissarissen van uitgeefconcern PCM met die voordracht in.

„Betrouwbare journalistiek moet ons handelsmerk blijven”, vindt Donker. „In toenemende mate lijken massabereik en trivialisering de norm in journalistiek Nederland. Je ziet dat aan de gratis kranten die zich op een enorm publiek richten. Je ziet het aan de hype-gevoeligheid van veel media. Wij doen daar niet aan mee. We willen gewoon een kwaliteitskrant blijven waar je als lezer wijzer van wordt. We willen met nog veel meer primeurs komen en nog meer agenda-bepalend worden.”

Aan NRC Handelsblad kleefde jarenlang het imago van een rechtse krant. Maar dat beeld is veranderd, zegt Donker. „Tegenwoordig komt af en toe zelfs de kwalificatie ’lid van de linkse kerk’ voorbij. Maar wij zijn niet links geworden. De hele Nederlandse maatschappij is naar rechts opgeschoven. Daardoor lijkt het misschien alsof wij nu linkser zijn, maar dat is niet zo. NRC is nog steeds een neutrale, liberale krant die de vrijheid van het individu voorstaat, tegen teveel ingrijpen door de overheid is en erg internationaal gericht is.”

NRC Handelsblad is, net als de Volkskrant en Trouw, onderdeel van uitgeefconcern PCM. De Britse durfinvesteerder Apax is grootaandeelhouder van PCM en dat is te merken, zegt ook Donker. Naar verluidt heeft NRC een bezuinigingstaakstelling van twee miljoen euro opgelegd gekregen, maar Donker wil dat niet bevestigen. „We zijn nog met PCM in onderhandeling over eventuele bezuinigingen. PCM is geen liefdadigheidsinstelling. Het is prima om winst te maken – NRC máákt ook winst – maar we zijn ook een kwaliteitskrant. Voor een kwaliteitskrant moet geld beschikbaar zijn. Om die kwaliteit te behouden en om te kunnen innoveren.”

Een van de belangrijkste innovaties voor NRC was de succesvolle lancering eerder dit jaar van nrc.next, een ochtendvariant van NRC op tabloidformaat die vooral gericht is op jongere lezers. „Toen ik zeven jaar geleden adjunct-hoofdredacteur werd, stroomden de lezers binnen. Daar hoefden we bij wijze van spreken niets voor te doen. De laatste jaren is het een stuk moeilijker geworden. Maar we zijn nu ook veel innovatiever. Terwijl de behoefte aan kwaliteit, aan duiding en achtergronden nog steeds duidelijk aanwezig is. Het succes van nrc.next bewijst dat. Toen we daarmee begonnen zei iedereen: jullie zijn gek, niemand wil nog betalen voor zo’n krant. Het omgekeerde blijkt het geval. Daarom ben ik ook niet bang voor de nieuwe gratis krant die begin volgend jaar gaat verschijnen. Met onze abonnee-aantallen gaat het ook goed.” Er zijn steeds minder abonnees die NRC Handelsblad zes dagen per week in de bus willen – dik 253.000 in het tweede kwartaal van 2004, 238.000 in hetzelfde kwartaal dit jaar. Maar, zegt Donker, er zijn steeds meer web- en weekendabonnees. „Sterker nog: we hebben nog nooit zoveel inkomsten uit abonnementen gehad als nu.”

Deel dit artikel