Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Volop kunst voor een ’prikkie’

Home

Seada Nourhussen

Voor het eerst is de internationale Affordable Art Fair – ’betaalbare kunstbeurs’ – in Amsterdam. Op deze expositie zijn werken te koop voor minder dan 5000 euro. „Maar het is geen supermarkt.”

Af en toe knijpen ze elkaar in de handen terwijl ze dromerig voor zich uit staren. Het jonge stel, ze moeten zo halverwege de twintig jaar zijn, loopt trots met een groot doek onder de arm rond op de Affordable Art Fair (AAF) op het Amsterdamse Westergasfabriekterrein. Het verpakte schilderij is duidelijk hun eerste kunstaankoop.

„Dat vind ik het mooiste aan deze beurs”, zegt Brits AAF-directeur Paul Matthews. „Het geeft gewone mensen die weinig ervaring hebben op het gebied van kunst kopen, de kans voor een schappelijke prijs een origineel kunstwerk te kopen. De opwinding en het enthousiasme van zo’n eerste aankoop is leuk om te zien.”

De AAF is na acht succesvolle jaren in Londen, New York, Sydney en Melbourne voor het eerst in Amsterdam neergestreken. De Britse galeriehouder en oprichter van de AAF, Will Ramsay, wilde met de beurs het intimiderende en elitaire imago van kunst veranderen.

Matthews: „De meeste mensen lopen een kunstgalerie snel voorbij, denkend dat de galeriehouder op ze neerkijkt omdat ze geen verstand hebben van kunst. Met deze toegankelijke beurs willen we die angst weghalen.”

Daarom krijgen de bezoekers een boekje met uitleg over kunststromingen en technieken, zijn er workshops zeefdrukken en kosten de kunstwerken tussen de 100 en 5000 euro. „Wij willen laten zien dat kunst helemaal niet moeilijk hoeft te zijn en ook nog betaalbaar is.”

Twee vriendinnen, die hun namen liever niet in de krant willen hebben, vinden dat laatste niet helemaal opgaan. „Er zijn een paar kleine kunstwerkjes die 200 euro kosten, maar het gros is toch al gauw 1700 euro. Dat geeft iemand met een modaal inkomen niet snel uit.”

Kunstacademiestudente Brigitte Sparnaaij (22) vindt echter dat de prijs niet belangrijk is. „Mensen vergeten vaak dat kunst een van de weinige overgebleven ambachten is, en dat er heel veel tijd in gaat zitten om een schilderij, een ets of een goede foto te maken”, aldus Sparnaaij.

In de indrukwekkende oude Gashouder op het Westergasfabriekterrein staan 59 galeries uit binnen- en buitenland met een heel breed aanbod. Alle stromingen en disciplines lopen door elkaar – van de hypermoderne, bijna videoclipachtige foto’s van Carli Hermes tot de traditionele schilderingen van de Australische aboriginals van galerie Noortman uit Maastricht. Vlakbij stillevens (sommige kosten rond de 3500 euro) van galerie Annee uit Haarlem staan tientallen gouden tuinkabouters met opgestoken middelvinger voor 120 euro per stuk van de Britse Red Gallery. Om zo mee te nemen.

Heeft dit cash and carry-concept geen weerstand opgeleverd binnen de kunstwereld? „Nee”, zegt AAF-directeur Matthews. ,,Er zullen vast wel kunstenaars en galeries zijn die de prijzen liefst zo hoog mogelijk houden en willen dat kunst iets voor de elite blijft, maar wij hebben daar weinig van gemerkt. Bovendien is dit geen supermarkt. Het is gewoon een kunstbeurs, maar dan laagdrempeliger.”

,,Kunst bestaat niet”, zegt ervaren kunstkoper Harry Siebers (76), die met zijn vrouw Wub Siebers-Ronde (75) op de AAF is. ,,Er worden gewoon dingen gemaakt en die zijn mooi of lelijk. Als ik iets zie wat ik mooi vind en het kost een kwartje, vind ik het nog steeds mooi.”

iThe Affordable Art Fair, t/m 11 november in Amsterdam. www.affordableartfair.nl

Deel dit artikel