Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Vliegticket moet gewoon veel duurder

Home

ERIC BROEKHUIZEN en ONDERNEMER EN AUTEUR VAN 'DE VERGETEN OPLOSSING -HOE DE ECOPRIJS ONZE TOEKOMST GAAT VERANDEREN'

Met het compenseren van CO2-uitstoot redden we het milieu echt niet, betoogt Eric Broekhuizen.

Na twee weken vergaderen en zes jaar voorbereiding van de luchtvaartsector tekenden 65 landen afgelopen week in Montreal het klimaatakkoord. Luchtvaartorganisaties spreken van een historisch akkoord. Politici waren jubelend. Maar geloven ze nu werkelijk dat dit akkoord ook maar iets bijdraagt om de opwarming van de aarde tegen te gaan?

Vliegen zorgt voor enorme CO2-uitstoot en het vliegverkeer neemt elk jaar toe. Naar verwachting verdubbelt het aantal internationale vluchten de komende tien tot twintig jaar zelfs. De nu gemaakte afspraken houden in dat de huidige uitstoot niet wordt aangepakt, maar dat alleen de extra toekomstige CO2-uitstoot wordt gecompenseerd, wat pas verplicht wordt vanaf 2027. De afspraken bieden de sector de komende tien jaar dus gelegitimeerd uitstel. Men hoeft niets aan de kolossale uitstoot te doen en heeft alle ruimte om het vliegverkeer nog eens flink uit te breiden.

Lees verder na de advertentie

Gratis blijven vervuilen

Geweldig nieuws dus voor budgetvliegmaatschappijen. Terwijl het klimaat verandert en de leefbaarheid van de planeet steeds verder wordt aangetast, mogen ze gratis blijven vervuilen en die vervuiling zelfs nog verder opvoeren. Voorlopig kunnen ze onbelemmerd doorgaan met het verleiden van consumenten om nóg meer te vliegen dankzij bodemprijzen voor vliegtickets.

Toen ik laatst naar Rome moest en op zoek ging naar tickets, bleek vliegen nog niet de helft te kosten dan per trein reizen. Je voelt dat er iets niet klopt. Dat vliegen goedkoper is, komt doordat er niet het juiste prijskaartje aan hangt. Het gevolg is dat we vliegen verkiezen boven schonere alternatieven en steeds vaker gaan vliegen. Stuntprijzen voor vliegtickets weten ons massaal te verlokken tot weekendtrips naar New York of een middagje Londen.

We worden totaal niet geremd om bij alles wat we doen de meest vervuilende optie te kiezen. Die is immers vaak het goedkoopst. Niet alleen bij reizen, maar ook bij eten of winkelen maken we ongegeneerd de keuze die het milieu het zwaarst belast. Omdat we het niet beseffen of er liever niet aan denken. Maar vooral omdat we er niets van voelen: de prijsprikkel ontbreekt. We maken deel uit van een systeem waarvan we wel weten dat het niet klopt, maar waaraan we toch blijven meedoen. Onbedoeld dragen we er allemaal aan bij dat er weinig verandert.

Zo ook bij dit klimaatakkoord. Terwijl we denken dat we gerust kunnen doorgaan met goedkoop vliegen omdat vliegmaatschappijen hun uitstoot gaan compenseren, hoeven ze dankzij dit akkoord voorlopig juist helemaal niéts aan hun uitstoot te doen. Dat heeft de sector met zijn machtige politieke lobby mooi voor elkaar gekregen. Als dit werkelijk een voorbeeld moet zijn voor andere sectoren, zoals onze jubelende politici zeggen, ziet het er voor onze aanpak van luchtvervuiling en klimaatverandering niet best uit.

Politici moeten er niet langer omheen draaien: de kosten van vervuiling moeten worden doorberekend in de prijs van vliegtickets. De uitstoot moet naar beneden. Niet alleen de extra uitstoot vanaf 2027, maar álle uitstoot. Dat kan door er een prijskaartje aan te hangen en dat door te berekenen in de prijs van ons vervoer. Zo betalen we voortaan de echte prijs van onze reis, de ecoprijs. De ecoprijs is de prijs inclusief alle kosten van vervuiling, CO2-uitstoot en milieuschade. Ecoprijzen zorgen voor de juiste prijsprikkel: vervuilend vliegen wordt flink duurder, zodat schone alternatieven de voorkeur krijgen. Want als schoon reizen goedkoper wordt dan vervuilend reizen, kiezen we als consumenten wél massaal voor schoon reizen. Vliegmaatschappijen hebben dan geen andere keus meer dan hun uitstoot fors terug te dringen.

Het klimaatakkoord voor de luchtvaart is een akkoord waarmee de mensheid niets opschiet. Kostbare tijd gaat verloren om het klimaatprobleem aan te pakken.De echte oplossing is het zo snel mogelijk invoeren van een CO2-heffing en ecoprijzen.

Deel dit artikel