Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Vliegende auto lost fileprobleem niet op

Home

Frank Beijen

Het klinkt als dé oplossing tegen files. Maar er kleven te veel praktische bezwaren aan de Pal-V, een kruising tussen een auto en een helikopter.

Verkeersminister Camiel Eurlings scheurt rondjes in een driewielig motorvoertuigje. Echt gas geven is er niet bij, want het parcours is honderd meter lang en bestaat uit witte klikplaten op een weiland naast de A1. Als Eurlings uitstapt, stijgt er een kleine helikopter op, die tienmaal rond de minister vliegt.

Een kruising van deze twee vervoermiddelen is nu nog science fiction, maar Pal-V, een Nederlands bedrijf beweerde gisteren bij de demonstratie van de twee vervoermiddelen dat de combinatie geen enkel probleem oplevert. In een land vol flatgebouwen en hoogspanningsmasten is op grote schaal vliegen onmogelijk, maar ondernemer John Bakker heeft de politieke wind mee. Eurlings wil het idee praktisch steunen. Zijn collega Van der Hoeven van economische zaken subsidieert de technische ontwikkeling.

Bakker heeft in 2012 het prototype van zijn vliegende voertuig af. Hij noemt de tweezitter Pal-V, ofwel Personal Air and Land Vehicle. Het onderstel moet lijken op de Nederlandse driewielige auto Carver, die smaller en lichter is dan normale auto’s. Het bovenste gedeelte is gebaseerd op de gyrokopter, een soort helikopter die zijn kracht ontleent aan de propeller aan de achterkant. Twee grote wieken zorgen dat de gyrokopter verticaal kan landen.

Er zijn maar enkele Carvers en gyrokopters in Nederland maar als het aan Bakker ligt, wordt de kruising van de twee een groot succes. Het Korps Landelijke Politie Diensten zou al interesse hebben om exemplaren van de Pal-V af te nemen. Ook uit andere landen is er belangstelling, zegt Bakker. In gebieden met veel eilanden zoals de Noorse kuststreek is het moeilijk om politie of dokters snel ter plaatse te krijgen.

„Alleen goed getrainde piloten kunnen een helikopter besturen. Als een dokter zelf kan vliegen, is het niet nodig om de hele nacht een dure helikopterploeg standby te houden”, zegt Bakker. Het halen van een vliegbrevet voor een gyrokopter kan wel in Duitsland of Engeland, maar nog niet in Nederland. Daar wil minister Eurlings met het oog op de ontwikkeling van de Pal-V alvast verandering in brengen.

Een reeks praktische bezwaren maakt de Pal-V minder ideaal dan op het eerste gezicht lijkt. Opstijgen vanuit de file is onmogelijk, omdat gyrokopters een aanloop van vijftig meter nodig hebben om op te stijgen. Ook opstijgen vanaf een weiland in de buurt is er niet bij, want Eurlings wil dat beperken tot 65 startbanen in het hele land. Het aanleggen van de banen laat de minister over aan gemeentes en provincies, die te maken kunnen krijgen met bezwaren van buurtbewoners die aan hun rust zijn gehecht. Gyrokopters maken weliswaar minder lawaai dan een helikopters, maar ze brengen wel degelijk een zware brom voort. Het vliegen zal beperkt blijven tot corridors. Bakker verwacht dat die grotendeels parallel aan snelwegen zullen lopen, omdat in de buurt van snelwegen toch al geluidsoverlast is.

Een grote rol in de oplossing van het fileprobleem zal de Pal-V niet spelen, verwacht Eurlings. „Het is vooral een goedkoper en stiller alternatief voor de helikopter. Bovendien is ook niet alleen de ruimte op de weg, maar ook in de lucht beperkt.”

Lees verder na de advertentie
Naast de A1 bij Amersfoort vloog gisteren een gyrocopter. Gecombineerd met het onderstel van een Carver zou dit een vliegende auto kunnen worden. (Trouw) © Maarten Hartman

Deel dit artikel