Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Viva heeft in dertig jaar alle schroom verloren

Home

door Jeroen den Blijker

Zoals Albert Heijn Nederland aan de sherry hielp, hielp Viva de moderne vrouw aan de vibrator. Alhoewel, zonder mag ook. Want Viva schrijft niet meer voor wat moet. De Viva's -zo noemt de redactie de lezeressen- willen toch vooral lekker zichzelf zijn. Al dertig jaar lang.

Arme mevrouw Bakker-Havemaker. Dertig jaar geleden stuurde ze haar klacht naar de Viva-redactie. Haar brief werd prompt afgedrukt in de brievenrubriek. Maar dat was ook alles. Want, zegt Marije de Jong, de huidige hoofdredactrice van Viva: ,,Voor mij als 17-jarige was het blad destijds een godsgeschenk: eindelijk een blad voor ons. De Viva was ook typisch een produkt van die tijd. Het borrelde en bruiste. In die tijd verscheen ook Opzij en in hetzelfde jaar kwam de pil in het ziekenfondspakket.''

Tijdgeest of niet, de eerste exemplaren maken vooral een traditionele indruk. Heel anders dan de barricadetaal van Opzij. En dat gold ook voor de reclames, bijvoorbeeld voor de supermarkt Vivo ('Uw weekaanbieding!') en de Philips-gloeilamp ('Dertig procent méér licht bij het kruissteekjes tellen'). Op de redactie-pagina's tekent zich evenwel al direct de succesvolle 'Viva-mix' af, de bladformule die dertig jaar later nog altijd goed is voor een oplage van 139000 exemplaren.

Een gesprekje met een bekende Nederlander -Sonja Barend in 1972: ,,Wat zal ik nu weer eens haken? Vroeger was het een pannenlap, maar nu zijn het kleurige hesjes''-, een kort, maar aangrijpend verhaal -,,Zij geloofde niet in liefde. En toch...''-, veel knellende modeproblemen -'Vier kapselproblemen' of 'Wat draagt een mannequin thuis?'-. En natuurlijk: relaties.

Op dat laatste terrein is het weekblad uitgegroeid tot een ware autoriteit. Vooral omdat de redactie zonder enige schroom schreef over problemen. Rolpatronen bijvoorbeeld (In 1972: 'Mag de vrouw een man uit vragen?'). Of gevoelens ('Na de baby is onze relatie veranderd'). Viva signaleerde ook trends in de samenleving en maakte, zo nodig, haar lezers rijp voor die trends. Zo werd in 1972 nog lezeres 'G.M.L. te DH' vriendelijk maar beslist terechtgewezen toen zij zich beklaagde over haar verloofde. De verloofde wilde namelijk naar een nudistenkamp. 'Uw verloofde heeft een gezonde eigenschap', peperde de redactie de lezeres in. 'Want wat is er mooier dan je eigen lijf? Het is dus het goed recht van uw verloofde om bloot fijn te vinden.'

Fijn bloot, daar weet Viva alles van. ,,Seks is een belangrijk onderwerp voor onze lezers, dus ook voor ons'', zegt De Jong. Het 'brutaaltje onder de weekbladen' schrijft er openhartig en veel over. Soms op vrolijke toon, zoals een paar weken geleden over seks-handboeken. Soms ook serieus. De Jong: ,,Twee jaar geleden hebben we een dossier gemaakt over anale seks. Dat was op onze internetsite een veelbesproken onderwerp. Dat dossier hebben we toen geschreven vanuit de invalshoek: al kom je er in je hele leven niet aan toe, iedereen wil toch weten waarom mensen het doen en hoe het moet.''

Want tegenwoordig hóeft er niet zoveel meer van Viva. De moderne Viva-vrouw is een jonge werkende vrouw, onafhankelijk, heeft een groot zelfvertrouwen en houdt van het leven, bevestigt ook het jublieum-onderzoek. ,,Daarom presenteren we zo'n onderwerp niet meer alsof je een dom provinciaaltje bent als je niet aan anale seks doet'', zegt De Jong. Want in het verleden is haar blad echt doorgeslagen. ,,Schreven we over de lol van triootjes, lieten we ook meteen zien hoe het moest.'' Er is tegenwoordig dus niets mis met je als je 'nee' moet antwoorden op de vraag die de omslag van Viva deze week opwerpt: 'Heb jij al een streepje voor?' De Jong: ,,Dat artikel gaat over schaamhaarmode.''

Trots is De Jong op wat zij 'ons soort nieuws' noemt. ,,Onderwerpen die vrouwen aangaan, waarover wij vaak als eerste schreven. Het premenstruele syndroom bijvoorbeeld. Of de postnatale depressie. Of over suiker, wat gewoon vergif is. Wij signaleerden ook als eersten een verband tussen een ziekte als Pfeiffer op jonge leeftijd en vatbaarheid voor virussen op latere leeftijd.''

Overigens, zegt de hoofdredactrice, is het niet waar dat Viva al jarenlang vibrators cadeau doet aan nieuwe abonnees. ,,Dat denkt iedereen, maar we doen dat pas dit jaar, eenmalig, uitsluitend ter gelegenheid van ons jubileum.'' Wel heeft het blad twaalf jaar lang tienduizenden exemplaren verstuurd in discrete verpakkingen, op bestelling van nieuwsgierige Viva-lezeressen. Hoewel we, volgens de laatste Viva, de acrobatiek op seksgebied nu wel een beetje moe zijn.

Deel dit artikel