Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Verzet tegen vrachtplan voor vliegveld Maastricht

Home

Elisa Hermanides

De jaarlijkse kunstbeurs Tefaf in Maastricht zorgt voor extra privéjets op het vliegveld. © ANP

De verlieslijdende luchthaven Maastricht Aachen Airport wil via grotere vrachtvliegtuigen geld gaan verdienen. Tot frustratie van omwonenden.

Is Maastricht Aachen Airport ofwel vliegveld Beek een bron van overlast die in economisch opzicht nooit iets zal bijdragen aan de Limburgse economie? Of is het een luchthaven met potentie die wel degelijk zwarte cijfers kan schrijven en banen kan creëren?

Lees verder na de advertentie

Het eerste, vindt actiegroep ‘Alliantie niet meer vliegen op Beek’, die woensdag maar weer eens een rechtszaak voert om de luchthaven te dwarsbomen.

Het laatste, zo vinden de provincie Limburg en de rijksoverheid. Maar daartoe moet het vrachtverkeer wel meer ruimte krijgen op de luchthaven. Vandaar dat staatssecretaris Sharon Dijksma eind vorig jaar in een eerste besluit bepaalde dat dat grotere en zwaardere vliegtuigen gebruik kunnen gaan maken van het vliegveld bij Maastricht, dat nog altijd verlies lijdt. Daarvoor moeten vliegtuigen de baan, die 2750 meter lang is, volledig kunnen benutten. Nu kan dat niet, aangezien de laatste 250 meter volgens de huidige regels niet gebruikt mogen worden.

Grote, zwaarbeladen en volgetankte vracht­vlieg­tui­gen veroorzaken natuurlijk veel meer lawaai

Coen Eggen

Milieueffectrapportage

Die 250 meter verschil is essentieel voor het zwaardere vrachtverkeer dat Maastricht zo graag ziet komen. Zo zou de luchthaven het overvolle Schiphol kunnen ontlasten als het gaat om vrachtvluchten én Maastricht Aachen Airport zou eindelijk rendabel kunnen worden. Omwonenden zouden er niet op achteruit gaan, zo benadrukt een woordvoerder van de provincie Limburg, omdat er met het nieuwe besluit een kleiner aantal vliegbewegingen (starts en landingen) mag worden uitgevoerd. (maximaal 25.500 in plaats van 51.000 vliegbewegingen per jaar).

Het definitieve besluit over het gebruik van de volledige baanlengte laat nu op zich wachten. Dat heeft te maken met de fouten die er zijn gemaakt bij de milieueffectrapportage van de luchthaven bij Lelystad. De staatssecretaris wil naar aanleiding daarvan ook nog eens goed naar de gegevens van Maastricht kijken.

Koren op de molen van de actiegroep Alliantie niet meer vliegen op Beek. De Alliantie ziet het niet zitten dat de volledige baan straks gebruikt mag worden. “Grote, zwaarbeladen en volgetankte vrachtvliegtuigen veroorzaken natuurlijk veel meer lawaai”, zegt woordvoerder Coen Eggen. “En dan is er nog het probleem van fijnstof.” De Alliantie voert woensdag een rechtszaak om inzicht te krijgen in de gegevens waar de staatssecretaris zich bij het nemen van het luchthavenbesluit op baseert. “Wij denken dat daar van alles niet aan klopt.”

Volgens Eggen kan het vliegveld bij Maastricht helemaal niet rendabel worden. “Wat betreft het vrachtverkeer concurreert Maastricht met Bierset bij Luik, waar in tegenstelling tot Maastricht wel nachtvluchten zijn toegestaan. En als het gaat om vakantieverkeer is Weeze in Duitsland veel succesvoller.”

Zorgenkindje

Het vliegveld in Maastricht is een financieel zorgenkindje. In 2014 redde de provincie Limburg het vliegveld van een faillissement. Er werd een nieuwe toekomst voor de luchthaven uitgestippeld, waarbij er in 2024 jaarlijks 700.000 passagiers en 250.000 ton luchtvracht vervoerd moet worden. Volgens het CBS daalde het aantal passagiers echter de afgelopen jaren, van ruim 241.000 in 2014 tot krap 177.000 in 2016. De hoeveelheid vracht nam wel toe: van 56.693 naar 60.480 ton.

Lees ook: Wie krijgt er straks inzage in je bankgegevens? Zes vragen


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Deel dit artikel

Grote, zwaarbeladen en volgetankte vracht­vlieg­tui­gen veroorzaken natuurlijk veel meer lawaai

Coen Eggen