Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Verleid-me-niet met een 'American Cookie' vandaag

Home

Karin Timmerman

Koek op het treinperron © anp

Tweehonderd voedselkeuzes maken we per dag. De meeste keren gaat het dan niet om de keuze tussen aardappels of rijst maar om die uit het aanbod zoete en hartige snacks. Bijna overal en op elk moment van de dag worden we verleid om te eten. Het voedingsbureau wil mensen hiervan bewust maken met de campagne #verleidmeniet.

Bij de boekhandel ligt 'leesdrop' op de toonbank, en bij de bouwmaterialenzaak liggen de troostchocoladerepen bij de kassa. Het Voedingscentrum signaleert dat er op steeds meer plekken ongezond eten wordt aangeboden, ook in winkels die oorspronkelijk helemaal geen eten verkochten. De toegankelijkheid van snacks maakt de verleiding groter.

Het Voedingscentrum daagt consumenten uit om ongewenste voedselverleidingen onderweg en tijdens het winkelen in te sturen via Twitter en Facebook voorzien van #verleidmeniet. Met deze actie wil ze Nederlanders bewuster maken van het overwegend ongezonde aanbod onderweg en in winkelgebieden. Is dit een ludieke actie of kan het helpen?

Ingrid Steenhuis, VU-hoogleraar Preventie en auteur van Smartsize me: "Deze actie gaat om bewustwording en dat is een eerste stap. De meeste Nederlanders denken dat ze vrij kiezen wat en wanneer ze eten maar dat is niet zo. De tweede stap is de uitdaging om zelf een plan te maken hoe je omgaat met die verleidingen. Dat je als je moe en hongerig bent, makkelijker eten koopt op het treinperron, snapt iedereen. Maar als je dat eigenlijk niet wilt, had je van te voren moeten bedenken hoe je gaat reageren op het aanbod. Het is belangrijk om beide zijden, verleiding en aanbod, te belichten. Naast dat het belangrijk is om te leren omgaan met de verleidelijke omgeving, moet ook de omgeving minder verleidelijk worden. Dus het aanbod moet zo worden, dat de gezonde keuze makkelijker is dan nu."

Onbewust
'Uit onderzoek blijkt dat mensen ongeveer 200 voedselkeuzes per dag maken', schrijft Het Voedingscentrum,'We denken vaak dat we alle beslissingen bewust nemen. Maar we hebben simpelweg niet genoeg tijd en energie om alle beslissingen op basis van een rationele afweging te maken. Voedselkeuzes zijn vaak een kwestie van gewoontegedrag. De omgeving kan, zonder dat er per se een behoefte aan eten is, toch eetgedrag uitlokken. Als mensen eten zien of ruiken, kan dat hun verlangen oproepen om iets te eten.'

Bewustwording kan helpen bij het wel of niet besluiten voor zoete snacks bij de kiosk op het treinperron of bij de balie van het tankstation. Het Voedingscentrum: "Voedselkeuzes maakt de consument vanuit twee soorten processen. Bij het eerste proces, het reflectieve systeem, is er een overweging vooraf aan de keuze. Dit helpt om impulsen aan de kant te zetten en eerst na te denken voor dat men doet. Het tweede proces heet het impulsieve systeem, en dat is snel, automatisch en onbewust." Prikkels uit de omgeving, en dus de vraag van een baliemedewerker of men de aanbieding chocolareep nog bij de thee wil, hebben direct grote invloed.

Gewoontegedrag
Voedselkeuzes zijn vaak gewoontegedrag. Gewoontegedrag komt vooral tot stand via het impulsieve systeem. Daardoor is voedselkeuze zo makkelijk te beïnvloeden met de prikkels van de aanbiedingen. En wat is nou een reep van 1 euro op een benzinerekening van 65 euro? Mensen hebben simpelweg niet genoeg tijd en energie om alle beslissingen die zij dagelijks moeten nemen via het intensieve reflectieve systeem te laten verlopen.

Inspanning
'Om weerstand te bieden aan verleidingen uit de omgeving is zelfcontrole nodig. Dat vraagt veel mentale inspanning,' meldt het Voedingscentrum. 'Kortstondig kunnen we dat wel opbrengen. Maar doordat we voortdurend worden blootgesteld aan verleidingen, kan dat uiteindelijk leiden tot wilsuitputting. Keuzes zullen dan vaker impulsief tot stand komen door prikkels uit de omgeving. Bij een overheersend ongezond aanbod leidt dat sneller tot een ongezonde voedselkeuze.'

Lees verder na de advertentie
We denken vaak dat we alle beslissingen bewust nemen. Maar we hebben simpelweg niet genoeg tijd en energie daarvoor.

Voedingscentrum

Heel vervelend dat aanbod. © Trouw

Deel dit artikel

We denken vaak dat we alle beslissingen bewust nemen. Maar we hebben simpelweg niet genoeg tijd en energie daarvoor.

Voedingscentrum