Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

x

Veolia: aanbesteding moet over

home

Stijn Tielemans

© anp

De aanbesteding voor het busvervoer en vier regionale spoorlijnen in Limburg moet volledig over. Dat stelt advocaat Frederik van Nouhuys van streekvervoerder Veolia. Vals spel van de Nederlandse Spoorwegen (NS) rond de ov-concessie draaide vorige week uit op het vertrek van NS-topman Timo Huges.

Van Nouhuys staat Veolia bij in het bezwaar tegen het provinciebesluit om het openbaar vervoer voorwaardelijk te gunnen aan Arriva, totdat de concessie per december 2016 officieel ingaat.

"Als we bestaande jurisprudentie bekijken, dan zijn er geen voorbeelden waarin de rechter heeft gezegd: het is vastgesteld dat de aanbesteding niet eerlijk is verlopen, maar de instantie mag toch gunnen", zegt Van Nouhuys. "In die zin is de kans dus groot dat de aanbesteding over moet. Ik weet niet waarom de gedeputeerde besloot om de aanbesteding niet over te doen, en toch aan nummer twee Arriva te gunnen. Dit kan nog een behoorlijke discussie worden." 

Lees verder na de advertentie
De NS speelden con­cur­ren­tie­ge­voe­li­ge informatie van Veolia en Arriva door naar dochter Abellio

Oneerlijk spel
Veolia heeft bij de provincie als concessieverlener bezwaar ingediend. Pas met het antwoord op dat bezwaar kan Veolia later nog naar het College van Beroep voor het bedrijfsleven, de hoogste bestuursrechter. De provincie Limburg trok de gunning aan Abellio in nadat de NS in april zelf naar buiten brachten dat hun dochteronderbedrijf het spel niet eerlijk had gespeeld.

In oktober, nog tijdens de aanbestedingsprocedure, vroeg Veolia aandacht bij de rechter voor de manier waarop de NS het spel speelden. De vervoerder kreeg late of onjuiste prijsopgaven voor de huur van diensten waar de NS de baas van zijn, zoals servicebalies en kaartjesautomaten. Daardoor kon Veolia niet scherp inschrijven. Bovendien speelden de NS concurrentiegevoelige informatie van Veolia en Arriva, over het lenen van treinen, door naar dochter Abellio.

Tegenwerken
"Het benadelen van Veolia was moeilijk hard te maken, omdat wij niet diep genoeg achter de muren van de NS konden kijken", zegt Van Nouhuys. "Voor de voorzieningenrechter was het niet duidelijk genoeg dat er geen eerlijk speelveld was, waardoor die ook geen stok kon steken in de spaken van de aanbesteding. De provincie vond Veolia te zwaar op de hand, omdat een eerlijke wedstrijd gewaarborgd zou zijn in de Spoorwegwet en omdat de Autoriteit Consument en Markt toeziet op het aanbestedingsproces. Limburg zag toen geen aanleiding om te constateren dat de NS zich niet aan de Spoorwegwet hielden."

"Nu blijkt dat de NS zich inderdaad niet aan de Spoorwegwet hebben gehouden en dat zij Veolia op allerlei punten hebben tegengewerkt. Daarom moet het provinciebestuur nu ook zeggen dat het jammer is dat het toen verkeerd zat, dat er geen eerlijk speelveld was en dat het onrechtmatig is om na een oneerlijke wedstrijd een eerlijke winnaar aan te wijzen."

Het is alsof iemand bij een at­le­tiek­wed­strijd vanaf de tribune met een luchtbuks kogeltjes schiet op de atleten

Metafoor van Veolia-advocaat Van Nouhuys

Budget
Maar de provincie denkt daar anders over. Veolia zette zichzelf buitenspel omdat de vervoerder volgens vervoersgedeputeerde Patrick van der Broeck 'willens en wetens' een aanbieding deed die per jaar 4 miljoen euro meer kostte dan het exploitatiebudget. Jaarlijks heeft de provincie 55,5 miljoen euro beschikbaar voor het subsidiëren van het regiovervoer.

Dat bedrag is, zo stelt Van Nouhuys, niet keihard. "Het is alleen een voorkeursbudget van de provincie. Veolia heeft zijn best mogelijke bod gedaan, maar omdat het is tegengewerkt moest het met duurdere oplossingen komen. Het is alsof iemand bij een atletiekwedstrijd vanaf de tribune met een luchtbuks kogeltjes schiet op de atleten. De een heeft daar meer last van, omdat de een wordt geraakt in zijn scheenbeen en de ander in de schouder, en komt er iemand als eerste over de streep. Maar degene die het meeste geraakt is en daardoor als laatste over de finish loopt, verwijten dat hij laatste is geworden, is krom."

OV-gedeputeerde Patrick van der Broeck © anp
We hebben de beslissing genomen waarmee de reiziger het meeste is gediend

Vervoersgedeputeerde Patrick van der Broeck

Op tijd beginnen
Dat kan wel, vindt Van der Broeck. Arriva en Veolia hebben evenveel nadeel gehad van het vals spel van de NS, vindt hij. "Toch kwam Arriva met een prima bieding. Abellio scoorde een 9 min, maar toen die door de onregelmatigheden geen partij meer waren, kozen we voor de 8 van Arriva. We hebben de beslissing genomen waarmee de reiziger het meeste is gediend."

Bovendien moeten de Limburgse reizigers per december 2016 in nieuwe treinen kunnen stappen. "Door het openbaar vervoer aan Arriva te gunnen kunnen we op tijd beginnen", zegt een woordvoerder van de provincie. Gedeputeerde Van der Broeck: "Veolia heeft bezwaren tegen de manier waarop de NS de wedstrijd speelden. Als provincie staan wij daar buiten."

Van Nouhuys vindt dat de provincie juist meer moest doen om te zorgen voor een speelveld met dezelfde spelregels voor alle partijen. "Er alleen vanuit gaan dat de NS zich toch wel netjes aan de regels zal houden, is te veel wensdenken. Als de provincie de vraagstelling in de aanbesteding anders maakt, wordt het minder afhankelijk van de NS. Een alternatief zou kunnen zijn dat de wetgever bepaalt dat NS in de toekomst niet meer mag inschrijven op regioconcessies. Dat zou voor een belangrijk deel dit probleem van Veolia voorkomen."

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.

Deel dit artikel

Advertentie
De NS speelden con­cur­ren­tie­ge­voe­li­ge informatie van Veolia en Arriva door naar dochter Abellio

Het is alsof iemand bij een at­le­tiek­wed­strijd vanaf de tribune met een luchtbuks kogeltjes schiet op de atleten

Metafoor van Veolia-advocaat Van Nouhuys

We hebben de beslissing genomen waarmee de reiziger het meeste is gediend

Vervoersgedeputeerde Patrick van der Broeck

Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang tot Trouw.nl.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.