Vaticaan neemt juridische stappen tegen reclame met zoenende paus

home

Robin de Wever

Het Vaticaan geeft zijn rechters de opdracht om 'gepaste juridische maatregelen te nemen' tegen de verspreiding van de advertentie met een zoenende paus. De 'gefotoshopte' afbeelding leidde eerder deze week tot controverse.

Een campagne van het kledingmerk Benetton toont Benedictus XVI terwijl hij innig zoent met een Egyptische imam. Het Vaticaan sprak al kort na het verschijnen van de eerste advertenties 'onaanvaardbaar gebruik van de afbeelding van de Heilige Vader, die gemanipuleerd en uitgebuit is als onderdeel van een reclamecampagne voor commerciële doeleinden'.

Kort daarop trok Benetton de afbeelding in. Een woordvoerder liet weten dat hij niet als belediging moest worden opgevat. De campagne, UNHATE genaamd, was juist een pleidooi voor liefde en verzoening.

Andere campagnebeelden toonden Barack Obama die zoende met de Chinese president Hu Jintao en de Venezolaanse president Hugo Chávez. Ook andere internationale politici, zoals de Iraëlische premier Netanyahu en de Palestijnse leider Mahmoud Abbas, schitterden in een zoenpose.

Toorn
Benedictus wekte de eerder dit jaar de toorn van de imam, Mohammed Ahmed al-Tayeb. Egypte trok in januari zijn ambassadeur in het Vaticaan terug, nadat Benedictus kritiek had geuit op de (in zijn ogen gebrekkige) Egyptische bescherming van christelijke minderheden.

Al-Tayeb is de sjeik van de al-Azhar moskee in Caïro, een voornaam instituut voor soennitische theologie. Hoewel niet officieel op de campagne gereageerd, vindt hij de campagne volgens insiders 'onverantwoordelijk en absurd'.

Benetton schopt niet voor de eerste keer tegen rooms-katholieke schenen. In 1991 adverteerde het bedrijf met een zoenende non en priester, een scène die volgens een kerkelijke groepering 'een grove provocatie was voor katholieken'. Een juridische verzoek om de 1300 posters te laten verwijderen werd afgewezen.

Zie ook onze fotoreportage over Benettons campagne.

Lees verder na de advertentie

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie