Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Varen er straks alleen nog onbemande containerschepen rond?

Home

Redactie

Aankomst van de MOL Triumph in Rotterdam. Het is het grootste containerschip ooit dat Europa aandoet. © ANP

We kennen de automatische piloot in het vliegtuig en de zelfrijdende auto staat op het punt van doorbreken. Nu volgt het zelfvarende schip.

Noorwegen was er al mee bezig en nu gaat ook Japan aan de slag met de bouw van zelfvarende containerschepen. Volgens de Nikkei Asian Review gaan de eerste in 2025 de zee op. De scheepsbouwer Japan Marine United gaat er 250 bouwen. Japanse zeevervoersbedrijven en reders gaan samenwerken om de kosten van de containerschepen te delen. Deze kunnen naar schatting oplopen tot honderden miljoenen euro’s.

Lees verder na de advertentie
Ik verwacht dat de Japanse con­tai­ner­sche­pen in 2025 nog steeds bemand zijn

Professor Rudy Negenborn

Slimme schepen

Worden de zeeën binnenkort dan bevaren door drijvende drones? Volgens Rudy Negenborn, professor Maritime and Transport Technology bij de TU Delft, is het nog niet zo ver. “Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen zelfvarende schepen en onbemande schepen.” 

Volgens Negenborg nemen softwaresystemen steeds ingewikkeldere taken over van de bemanning aan boord. Eerst kwam er bijvoorbeeld software die ervoor zorgde dat het schip een bepaalde koers hield. Nu is de software zover ontwikkeld dat ze de hele route van het schip van A naar B plant. Negenborn: “Maar daarbij moet er nog steeds bemanning aanwezig zijn die toezicht houdt op deze systemen. Ik verwacht dan ook dat de Japanse containerschepen in 2025 nog steeds bemand zijn."

Op kleine schaal verwacht Negenborn de eerste toepassingen van autonoom onbemand varen wel snel op het water te zien. "Ik denk dat de eerste autonome onbemande schepen rond 2020 wel rondvaren. Het zal dan gaan om toepassingen op kleine schaal zoals schepen die bewakingstaken uitvoeren op zee of of schepen die zelfstandig in een soort van treinformatie over binnenwateren varen.”

Volledig autonome onbemande containerschepen zijn wel het ultieme einddoel, benadrukt Negenborn. “Autonome onbemande containerschepen kunnen veel voordelen bieden. Zo kunnen toiletten, hutten en keukens worden verwijderd waarmee er extra transportcapaciteit ontstaan. Bovendien scheelt het arbeidskosten en kan de kans op ongelukken afnemen.” Bij veel van de ongelukken op zee spelen menselijke fouten een belangrijke rol.

Technische en juridische uitdagingen

Als er zoveel voordelen zijn van volledig autonome onbemande schepen, waarom liggen de zeeën hier dan nog niet vol mee? Volgens Negenborn is de techniek al deels aanwezig, maar moet deze nog verder worden ontwikkeld. “Er moet nog veel onderzoek gedaan worden. Zo kunnen schepen op dit moment nog niet zelfstandig in drukke omgevingen obstakels ontwijken. Ook bestaat er bijvoorbeeld nog geen software voor situaties waarbij meerdere schepen elkaars paden automatisch kruisen.”

Het onderhoud van de scheepsmotoren op zee vormt daarnaast een van de grootste uitdagingen voor het onbemand maken van schepen, zegt Negenborn. “Normaal gesproken is er dagelijks iemand op zee bezig met het onderhoud van de motoren. Als we schepen volledig autonoom en onbemand willen laten varen, zullen we moeten zoeken naar alternatieve motoren die zelf problemen kunnen detecteren en bepalen of er iemand moet ingrijpen of dat het schip het zelf kan oplossen.” 

Negenborn wijst ook op de juridische uitdagingen. ”Er bestaat nog geen internationale wetgeving die duidelijk aangeeft wie verantwoordelijk is als er iets gebeurt op zee met een volledig onbemand schip. Het is belangrijk dat hier duidelijkheid over komt. Zeker als het gaat om containerschepen die varen op internationale wateren en zich verplaatsen tussen gebieden waar verschillende regelgeving geldt.”

Deel dit artikel

Ik verwacht dat de Japanse con­tai­ner­sche­pen in 2025 nog steeds bemand zijn

Professor Rudy Negenborn