Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Vanaf vandaag weten we precies wat we eten

Home

Nienke Schipper

Zoveel suikerklontjes zitten er in verschillende soorten frisdrank. © anp
Voeding

Fabrikanten hebben er al twee jaar mee kunnen oefenen, maar vanaf vandaag mogen er echt geen levensmiddelen meer worden verkocht zonder uitgebreide informatie op het etiket. Het nieuwe etiket moet consumenten helpen bij het maken van gezondere keuzes.

De nieuwe Warenwetbesluit Informatie Levensmiddelen valt onder Europese regelgeving en vervangt de oude Warenwetbesluit Etikettering Levensmiddelen. Onder de oude wet konden fabrikanten zelf besluiten wat er op het etiket stond en in welk (onleesbaar) lettertype.

De nieuwe wet maakt daaraan een einde, met duidelijke voorschriften. In letters van tenminste 1,2 millimeter moeten de naam van het product, alle ingrediënten, aanwezige allergenen, de voedingswaarde per honderd gram of milliliter, de hoeveelheid en de houdbaarheidsdatum worden weergegeven. Optioneel zijn portiegroottes, een gebruiksaanwijzing en een alcoholpercentage dat onder de 1,2 procent ligt.

Lees verder na de advertentie

Voedingswaarde

Vooral de verplichte vermelding van de voedingswaarde helpt consumenten een evenwichter dieet samen te stellen met voldoende koolhydraten, eiwitten en vetten en minder zout en suikers. Voor 14 allergenen geldt dat ze extra duidelijk moeten worden weergegeven, bijvoorbeeld door ze donkerder af te drukken. Sommige fabrikanten vermelden ook dat een product sporen van bijvoorbeeld noten kan bevatten, maar dit is niet verplicht.

Volgens Wieke van der Vossen van het Voedingscentrum is het een grote stap voorwaarts. Er is nog geen onderzoek beschikbaar naar de effecten van de nieuwe wet, "maar door de uniforme etiketten kunnen consumenten nu tenminste de informatie van verschillende producten vergelijken. Het idee is wel dat dat kan helpen. Voorheen stond op het ene etiket wel zout vermeld, op het volgende niet en op een derde heette het natrium. Dat was verwarrend."

Voor maaltijden in restaurants geldt de nieuwe wet nog niet, maar ook hier zijn de regels aangescherpt. Het personeel moet op de hoogte zijn van de ingrediënten zodat ze de klanten altijd desgevraagd kunnen voorzien van informatie over bijvoorbeeld allergenen.

Geplakt vlees

Daarnaast moet de nieuwe wet misleiding voorkomen. Als een product een ander ingrediënt bevat dan de naam doet vermoeden, moet dat duidelijk worden vermeld in de buurt van de naam. Denk bijvoorbeeld aan hagelslag met uitsluitend cacaofantasie, oftewel: nepchocola. Ook als een product bestaat uit kleine stukjes in plaats een heel product moet dat in de naam terug te vinden zijn, zoals bijvoorbeeld 'geplakt' vlees dat uit verschillende stukken bestaat.

Geheel nieuw is de verplichting voor het vermelden van nanodeeltjes. Dat zijn heel kleine deeltjes, niet groter dan een miljoenste van een haar, die gebruikt worden om de eigenschappen van voedsel te verbeteren. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt om mayonaise minder calorieën te geven en zitten vaak ook in e-nummers. Een voorbeeld is E551 dat wordt gebruikt als anti-klontermiddel voor sauzen en koffiemelkpoeder.

Volgens Van der Vossen zullen consumenten dit in de praktijk nog niet vaak op een etiket tegenkomen, omdat het in Brussel nog onderwerp van discussie is. Wat is nanomateriaal precies en wanneer zet je het op een etiket: alleen als het bewust is toegevoegd of ook als natuurlijke ingrediënten nanomateriaal bevatten?

De niet-verplichte portiegroottes kunnen volgens Van der Vossen nog wel voor verwarring zorgen. Ze adviseert consumenten om zich niet te laten foppen door de porties die meestal voorop verpakkingen staan. "De fabrikant bepaalt zelf het formaat van de portie en dat kan eigenaardig uitpakken. Zo zag ik een pizza waarvan één portie gelijk stond aan een kwart pizza." Ze adviseert mensen vooral de achterkant van verpakkingen te bekijken voor de voedingswaarde per 100 gram. Daarnaast komt het Voedingscentrum in 2017 met een app om consumenten te helpen met gezondere keuzes.

Voorbeeld van een etiket. © Trouw



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie