Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Utrechters strijden voor behoud van het historische karakter van de Maliebaan

Home

Franka Hummels

De Maliebaan was de straat met het eerste 'rijwielpad' in Nederland. © Hollandse Hoogte / George Burggraaff

Utrecht wil de verkeerschaos tegengaan op de Maliebaan. De buurt vreest dat het historische karakter verdwijnt.

"In de negentiende eeuw dachten restaurateurs dat ze het beter wisten dan Rembrandt. Tegenwoordig zijn ze een stuk bescheidener, en willen ze juist niks aan een schilderij doen dat niet kan worden teruggedraaid." Historicus Maarten van Rossem verfoeit een verkeersoplossing die de gemeente Utrecht bedacht voor een straat in zijn buurt, de statige, lommerrijke Maliebaan.

Lees verder na de advertentie

Studenten die van de universiteitsgebouwen naar het station fietsen, steken massaal de Maliebaan over. Het kruispunt met stoplichten is daar niet op berekend en dat leidt tot fietsfiles. Op slechte dagen tot wel honderd meter. Daar moet anders, vindt de gemeente.

Maar de Maliebaan is niet zo maar een straat. Hij werd bijna vierhonderd jaar geleden aangelegd om studenten naar de stad te lokken. Op de Maliebaan konden zij het in die tijd razendpopulaire 'paille maille' spelen, een soort golf. Later bood de Maliebaan plaats aan het eerste rijwielpad van Nederland. En in de oorlog was het de straat waar de bestuurlijke en administratieve instanties van de NSB en de Duitse bezetter hun intrek namen. De omwonenden zien een straat met historische waarde. Maar de gemeente ziet vooral dat verkeersinfarct.

Tekst gaat verder onder de afbeelding 

1941: NSB'ers op de Maliebaan, waar ook het NSB-hoofdkantoor was gevestigd. © collectie Het Utrechts Archief

Ovalen rotonde 

In één van de aangedragen oplossingen moeten de vermaledijde stoplichten worden vervangen door een ovalen rotonde. Niet te verkroppen, vond Van Rossem. Dat zou het historische karakter van de straat definitief aantasten. Daarom maakte hij met buurtbewoners zelf een plan. De Maliebaan moest in oude luister hersteld worden, op de ventwegen na autovrij. Andere bewoners van dit chique deel van Utrecht Oost wilden ook nog een park erbij, maar waar moesten de auto's dan naartoe? Toch liever niet naar hún straat.

De gemeente ziet een fijne verkeersader, met toevallig een boel bomen erlangs

Na talloze gesprekken kwam de gemeente uiteindelijk met drie varianten, waarvan één de gewraakte rotonde bevatte en géén de oude staat herstelde. Van Rossem en zijn team gooiden daarop de handdoek in de ring. Van Rossem verweet de gemeente een gebrek aan totaalvisie. "De gemeente ziet een fijne verkeersader, met toevallig een boel bomen erlangs."

Voor de hele buurt 

Als laatste daad lieten ze een Vlaams ontwerpbureau antwoord geven op de vraag waar die geweerde auto's heen moesten: een verkeersplan voor de hele buurt, niet alleen voor de Maliebaan zelf, met opties voor het openbaar vervoer en parkeerplekken buiten de stad. Ook de gemeenteraad deed wat water bij de wijn, door het besluit over de Maliebaan uit te stellen.

VVD-gemeenteraadslid André van Schie is na de presentatie niet gecharmeerd van het Vlaamse voorstel. "Ik zie geen plan, ik zie een visie." Het is hem niet concreet genoeg en het leidt tot nieuwe problemen. Zijn opmerking is tegen Van Rossems zere been, die immers bijna om een visie smeekte. Andere aanwezige raadsleden, van D66 en GroenLinks willen op termijn best toe naar een ouderwetse Maliebaan, maar niet in één keer. Voorlopig willen ze uit het Vlaamse plan plukken wat van nut kan zijn, en hun beslissing zeker niet beperken tot de drie opties die hen waren voorgelegd. Alles ligt weer open.

De besluitvorming over de Maliebaan is op de lange baan geschoven. Voor wie de straat wil hebben zoals hij vierhonderd jaar geleden was, is dat in elk geval geen slecht nieuws. In die tijd zal 'het schilderij' verder verouderen, maar niet lijden onder herstelwerkzaamheden.



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
De gemeente ziet een fijne verkeersader, met toevallig een boel bomen erlangs