Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Tumult over testvlucht Lelystad Airport

Home

Elisa Hermanides

De testvlucht van Lelystad Airport © Louman & Friso

Een 'belevingsvlucht' moet vandaag aantonen dat de geluidsoverlast bij luchthaven Lelystad zal meevallen. Actiegroepen spreken over een 'vliegshow' die 'niet realistisch' is.

Is het een vogel? Nee, het is een Boeing 737 van Transavia, die vandaag vertrekt vanaf Schiphol voor een tocht boven Nederland. Om tien minuten voor half vier om precies te zijn. Door dit vliegtuig boven Nederland te laten rondcirkelen, wil het ministerie van infrastructuur en waterstaat het publiek een indruk geven van het geluid dat een vliegtuig produceert op de routes van en naar Lelystad. De Boeing is volgens het ministerie representatief voor de toestellen die vanaf de luchthaven zullen vliegen.

Lees verder na de advertentie

De Boeing zal in ieder geval alle aankomst- en vertrekroutes van de luchthaven een keer vliegen. Boven Lelystad bevindt het toestel zich op 600 meter hoogte om vervolgens te stijgen naar een hoogte van minimaal 1800 meter. Zo maakt het vliegtuig in minder dan vijf uur een paar rondjes boven Nederland. Langs plaatsen als Hoenderloo, Zwolle, Scheerwolde en Nagele. Het weer moet wel meewerken, want bij zwaar onweer kan de vlucht geannuleerd worden.

De routes van de belevingsvlucht © Louman & Friso

Verhitte discussie

De vlucht mag wat kosten: 150.000 euro. Of dit gevlieg de verhitte discussie over de opening van Lelystad als vakantieluchthaven verder brengt, is de vraag. Op voorhand zijn actiegroepen, die zich hebben verenigd in Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL), zeer negatief. Zij spreken van 'een vliegshow' die 'niets te maken heeft met de dagelijkse hoeveelheid ellende' waar bewoners straks mee te maken krijgen. Als de luchthaven in 2020 opengaat, zullen er immers meerdere vliegtuigen per dag vertrekken en landen. Uiteindelijk gaat om 10.000 starts en landingen per jaar, bij de huidige indeling van het luchtruim. Dat zijn er gemiddeld 27 per dag, maar actiegroepen vrezen dat dit er in de zomermaanden veel meer zullen zijn.

Hoe de 'be­le­vings­vlucht' van vandaag wordt beleefd heeft geen enkel gevolg voor de besluitvorming over de luchthaven

De actievoerders maken de vergelijking met een druppelende kraan: de ergernis waartoe deze kan leiden, is toch ook niet te simuleren met een druppel? Hoe treffend die vergelijking misschien ook is, het ministerie trekt vandaag alles uit de kast om bewoners van de betreffende gebieden een voorproef te geven van wat er komen gaat. Zo zijn er zestien meetpunten in Gelderland, Overijssel en Flevoland om de geluidshinder van de Boeing in kaart te brengen. Deze metingen zijn online te volgen. Evenals de vlucht zelf overigens, via de website Flightradar24. Ook vraagt het ministerie mensen om te reageren met hun ervaringen via een vragenlijst van enquêteur Motivaction.

Publiciteitsstunt

Maar wie vandaag zijn oren te luisteren legt in bijvoorbeeld Emmen en denkt dat hij luchthaven Lelystad kan tegenhouden door vervolgens flink te klagen, heeft het mis. Hoe de 'belevingsvlucht' van vandaag wordt beleefd heeft namelijk geen enkel gevolg voor de besluitvorming over de luchthaven, meldt het ministerie. En dus zien de actievoerders de vlucht vooral als een grote publiciteitsstunt, bedoeld om de onafgebroken groei van de luchtvaart te rechtvaardigen

Los van het feit dat het lawaai van een enkel vliegtuig niet te vergelijken is met herhaaldelijke geluidshinder, vinden de actievoerders ook dat de belevingsvlucht op zichzelf te veel verschilt van hoe een vlucht uiteindelijk vanaf Lelystad zal worden uitgevoerd. Allereerst omdat het vliegtuig vandaag niet opstijgt vanaf Lelystad, maar vanaf Schiphol. Vervolgens vliegt hij routes alsof hij aankomt en vertrekt, maar in werkelijkheid wordt het landen en opstijgen overgeslagen. Daar hebben de actievoerders een probleem mee, want juist het landen en opstijgen maakt verreweg het meeste lawaai. Ook vinden de actiegroepen dat het vliegtuig te licht is, omdat er geen passagiers in zitten. Dit wordt grotendeels gecompenseerd doordat het vliegtuig meer brandstof meeneemt, maar het verschilt nog altijd zo'n zeven ton, aldus de actievoerders.

Zelfs al valt het vandaag mee met de geluidsoverlast, dan nog zal de weerstand tegen luchthaven Lelystad blijven rondcirkelen in Nederland.

Lees ook: Luchthaven Lelystad staat op losse schroeven

Het is nog maar de vraag of de overloop van Schiphol naar Lelystad wel mogelijk is. Drie portretten van betrokkenen.

Het is nu of nooit voor Lelystad
Lelystad bruist van de energie. Er komen hotels, de jachthaven is volop in ontwikkeling, bedrijven tonen interesse. Maar alles hangt samen met het vliegveld in Lelystad: dat moet op tijd open.

Deel dit artikel

Hoe de 'be­le­vings­vlucht' van vandaag wordt beleefd heeft geen enkel gevolg voor de besluitvorming over de luchthaven