Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Trouw maakt de mooiste krant van Europa

Home

Redactie

Trouw  heeft de prestigieuze prijs European Newspaper van het jaar 2012 gewonnen. De internationale jury oordeelde dat de krant het beste concept en de beste vormgeving heeft. De prijzen werden vandaag bekend gemaakt.

De jury koos Trouw uit 232 inzendingen van kranten uit 25 Europese landen.  Hoofdredacteur Willem  Schoonen is trots op de erkenning die de krant krijgt.  "Het is een groot compliment voor alle medewerkers van de krant. We krijgen deze prijs dankzij hun inzet en creativiteit."

Trouw ontvangt volgens de jury de prijs vanwege de wijze waarop de krant zich heeft ontwikkeld van een traditioneel dagblad tot  'a kind of daily weekly'.  De krant bestaat nu uit een klassiek landelijk nieuwskatern met een dagelijkse  achtergrondbijlage 'de Verdieping',  waarin allerlei onderwerpen 'tot de kern worden behandeld', aldus de jury.  Eerder dit jaar lanceerde Trouw twee nieuwe magazines: 'Letter&Geest' voor lezers en denkers en 'Tijd' waarin alledaagse belevenissen die dicht bij mensen staan worden beschreven. Trouw maakt daarmee volgens de jury een krant die het dagelijkse nieuws voor lezers heeft verbreed naar een intellectueler publiek.  

Met name de heldere opmaak van de weekbijlagen trof de jury. "Trouw gebruikt deze concepten om de functie van een dagblad uit te breiden van het louter presenteren van dagelijks nieuws. Met als resultaat een soort dag/weekblad." Jurylid Walter Jensen, chef vormgeving van het Noorse Bergens Tidende: "Meteen toen de krant voor me lag dacht ik: dit ziet er goed uit. Helder en degelijk. Ik begreep niet wat er stond, maar wilde er direct meer van weten. Misschien is de typografie een tikkeltje conservatief. Maar is daar iets mis mee?"

De Duitse krantenontwerper Norbert Küpper nam veertien jaar geleden het initiatief voor de prijs. Veel landen hebben een eigen krantentraditie, Küpper meent dat de kranten veel van elkaar kunnen leren. Hij vindt Trouw altijd duidelijk in de opmaak. "Maar voornamelijk de bijlagen overtuigden de jury. In Nederland is de Verdieping misschien niet nieuw, maar internationaal komt de trend om dagelijks in te zoomen achter het nieuws net op gang. Juist nu men voor korte berichtgeving op internet kijkt, begint het dagblad steeds meer dé plek te worden voor lange verdiepende verhalen."
Andere internationale krantentrends zijn het visueel vertellen door beeld meer te integreren met het verhaal, of artikelen in te delen met nummers boven de delen. Hier zou Trouw nog op kunnen inspringen, denkt Küpper.

Henk Marseille, artdirector van Trouw, herkent de trend dat kranten wat opmaak betreft meer de magazineachtige kant opgaan. Vormgeving moet daarop inspelen, en zorgen dat de lezer eenvoudig herkent wat waar staat. Marseille: "Het moet zorgen dat je makkelijk lezend de weg vindt, dat je stukken eigenlijk per ongeluk leest."

Trouw, onderdeel van De Persgroep,  deelt de prijs met het Vlaamsche financiële dagblad De Tijd die dit jaar evenveel punten behaalde in de categorie landelijke dagbladen. Verder wonnen het lokale dagblad   Bygdanytt in Noorwegen en het regionale dagblad El Correo in Spanje in hun categorie de prijs. Elf jaar geleden won Trouw de prijs ook. Het Parool won in 2004 de prijs in de categorie lokale dagbladen.
 
Het is de 14e keer dat de Europese dagbladprijs wordt uitgereikt. Vorig jaar won Berlingske in Denemarken. Op www.newspaperaward.org  kunnen de bekroonde kranten en het juryrapport lezen.

Lees Trouw met korting.


Lees verder na de advertentie

Deel dit artikel