Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Treintunnel tussen Rusland en VS geen utopie meer

Home

Redactie

© Thinkstock

Een retourtje Amsterdam - New York per trein als avontuurlijk toekomstvisioen. Als het aan Vladimir Jakoenin, directeur van de Russische Spoorwegen, ligt is het over een jaar of twintig mogelijk: Een tunnel van 103 kilometer onder de Beringstraat die het Siberische stadje Uelen zou verbinden met de plaats Nome in Alaska. Of, als alternatief, een brug eroverheen.

De voordelen van het project (handel, toerisme, wereldvrede) spreken zo voor zich dat het bijna een wonder mag heten dat de tunnel nog niet gebouwd is. Dat vond tsaar Nicolaas II in 1906 ook, maar de uitvoering van zijn besluit om de tunnel te bouwen werd meer dan een eeuw vertraagd door revolutie en (koude) oorlogen.

Internationale belangstelling
In 2007 waren er de eerste ideeën en nu ijvert men voor politieke besluitvorming. De Chinezen hebben belangstelling vanwege het transport van grondstoffen, en sommige Amerikanen ook. 'Internationale samenwerking is onvermijdelijk.'

Er bevinden zich nog wel hindernissen op de weg. Zo ligt er aan beide zijden van de Beringstraat nog geen spoor. Maar daar komt aan Russische zijde verandering in. Jaren geleden is begonnen met een noordelijke aftakking van de trans-Siberische spoorlijn. Deze bereikt volgend jaar Jakoetsk en de Russen willen de komende vijftien jaar ook de resterende paar duizend kilometer spoorweg door onherbergzaam gebied aanleggen, tot het oostelijke puntje van Tsjoekotka.

Honderd miljard
De totale kosten voor de aanleg van spoorlijnen en tunnel worden geschat op een slordige honderd miljard dollar. Dat lijkt veel, maar drie wereldmachten moeten dat makkelijk kunnen opbrengen. Zeker als twee daarvan (niet de schuldengigant Amerika) een veelvoud van dat bedrag nu al als strategische reserve aanhouden.

'Dit zijn niet zomaar dromen', zei Jakoenin tegen de Russische pers. 'Aan het ontwerp voor dit project wordt al gewerkt. Zeker is tot dusver alleen dat dit plan reëler is dan de alternatieve treinverbinding - een tunnel onder de Atlantische Oceaan.

Deel dit artikel