Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Treinreizen spaart het milieu, maar boek maar eens een ticket

Home

Elisa Hermanides

De Franse TGV © REUTERS

Wie duurzaam wil reizen binnen Europa, reist niet per vliegtuig, maar pakt de trein. Al valt het niet mee om een goedkope, snelle treinreis te boeken.

Vliegen is uitgegroeid tot een ware verslaving. Vlogen in 2010 nog 49 miljoen passagiers via Nederlandse luchthavens, vorig jaar waren dat er al 76 miljoen. Verwonderlijk is de populariteit niet, want via het vliegtuig is de hele wereld binnen bereik en tickets lijken alleen maar goedkoper te worden. 

Lees verder na de advertentie

Als je voor 146 euro een weekend in juni op en neer kan naar Barcelona, waarom zou je dan niet in augustus voor 170 euro een retourtje boeken voor een week Rome?

Spoor­weg­maat­schap­pij­en zouden verplicht moeten worden om andere partijen aan te sluiten op hun ticketsysteem

Hildebrand van Kuyeren

Misschien omdat vliegen allesbehalve duurzaam is. Geen voertuig is zo vervuilend als het vliegtuig. Een voorbeeld: met zijn tweeën op en neer vliegen naar Nice levert volgens de rekentool van Milieucentraal een CO2-uitstoot op van 800 kilogram, terwijl deze reis met de trein tot 140 kilogram CO2-uitstoot leidt. 

Geval van pech

Ook de gemiddelde benzineauto is iets minder vervuilend dan het vliegtuig, mits je reist met twee personen: 700 kilogram CO2. Het probleem is niet alleen dat vliegtuigen broeikasgassen zoals CO2 uitstoten, maar ook dat ze dat doen op grote hoogte, zegt Linda Nijenhuis van Milieucentraal. “Dat versterkt het broeikaseffect.”

Dan maar met de trein naar Nice. Wie probeert te boeken via de website van NS International, komt bedrogen uit. Tenminste, als je wilt boeken voor het weekend van 3 augustus. Online boeken is voor die vrijdag niet mogelijk. Wie toch via de NS wil boeken, zal moeten bellen. 

Online is wel te zien welke route je moet hebben, maar een prijsinschatting is niet beschikbaar. Volgens Hildebrand van Kuyeren van treinreiziger.nl is dit een geval van pech. De dienstregeling van Paris Gare de Lyon naar Nice is voor 3 augustus nog niet aan de NS bevestigd. Vandaar dat online boeken via de NS nog niet kan. “Dat is jammer, want veel mensen haken dan af”, zegt Van Kuyeren. "Dit soort moeilijkheden heb je vaker bij het zoeken van een treinreis."

Twee minuten voor vertrek

Hij verwijst naar trainline.nl. Daar is een geschikte reis naar Nice op de gewenste datum wel te vinden. Kosten voor een retourtje: 273 euro per persoon. De reistijd van de heenreis is 10 uur en 50 minuten. Dat is wel erg lang. Toch even vergelijken met het vliegtuig. Een reis zoeken naar Nice via skyscanner.nl blijkt een stuk simpeler dan het zoeken van een treinreis. En het vliegtuig is ook goedkoper: 157 euro voor een retourticket. De heenreis is met 1 uur en 55 minuten ook een stuk korter.

Dat is bedrieglijk, want wie zonder al te veel stress wil vliegen moet twee uur voor vertrek al op de luchthaven zijn, terwijl je bij de Thalys slechts het verzoek krijgt om twee minuten voor vertrek aanwezig te zijn. Maar toch is het moeilijk te negeren dat de pure reistijd zo veel korter is. Bovendien moet je voor de reis naar Nice door Parijs heen om van Gare du Nord naar Gare de Lyon te komen.

Meerdere ticketsystemen

Ook bij andere steden is het voor beginnelingen lastig om de beste optie via het spoor te vinden, zo blijkt uit een inventarisatie. Het boekingssysteem van de luchtvaart is veel gebruiksvriendelijker, erkent Van Kuyeren. “Het kan lastig kan zijn de goedkoopste en snelste reis te vinden om dat er niet een Europees systeem is voor treintickets. Soms heb je de websites van meerdere spoorwegmaatschappijen nodig om de beste reis te vinden.”

Zo wijst Van Kuyeren erop dat de treinreis naar Praag een stuk goedkoper kan. Hij heeft een retourtje gevonden voor 89 euro, terwijl je via de NS uitkomt op een ticket voor 140 euro. De truc is dat hij een deel van de reis via de NS heeft gepland en een deel via de Tsjechische spoorwegen.

Volgens Van Kuyeren is het ondertussen al een stuk beter dan een paar jaar geleden. Zo is Trainline.nl aardig op weg, al is de website nog niet compleet. “Spoorwegmaatschappijen zouden verplicht moeten worden om andere partijen aan te sluiten op hun ticketsysteem, zodat er een Europees boekingssysteem kan komen.”

Consumentenwebsite Treinreiziger.nl organiseerde een Kilometer Kampioenenwedstrijd: met maar 150 euro moesten mensen zo veel mogelijk kilometers op het spoor afleggen. Trouw vroeg een aantal deelnemers aan die wedstrijd naar hun liefde voor de trein.

Koen Nijbroek © *

Koen Nijbroek (24)
Verste treinreizen: Japan, Verenigde Staten en Turkije

Koen Nijbroek is een treinfanaat: hij reisde vorig jaar met een Interrailkaart in dertig dagen door dertig verschillende landen. "Het was ook mijn allereerste ervaring met het internationaal treinreizen." Hij kreeg de smaak te pakken. Vorige maand reisde hij door de VS. Hoewel het land een slecht treinnetwerk heet te hebben, lukte het hem van oost naar west te reizen. "Dat ging best makkelijk hoor." De bijzonderste reiservaring had hij in Turkije. "Ik wilde per trein naar Ankara, maar het was niet duidelijk hoe je daar precies kwam. Diep in de nacht arriveerde ik in Turkije, waarna ik een aantal keer moest overstappen. Maar het lukte."

Sjors van Duren © *

Sjors van Duren (33)
Verste treinreizen: Oostenrijk, Denemarken en Frankrijk

Voor Sjors van Duren is internationaal reizen met de trein een uitkomst omdat hij lekker kan doorwerken. "Vliegen vind ik omslachtig. Het kost veel tijd en je moet rekening houden met wat je in je bagage stopt." Ook voor vakanties pakt hij vaak de trein. Hij reisde dit jaar meerdere keren naar Duitsland en deze zomer reist hij door Italië. Zijn leukste treinreis was met zijn vriendin en schoonfamilie naar Berlijn. "We zaten in een vierzitje gezellig te praten en die zes uur vlogen voorbij." Zijn reizen boekt hij altijd bij Deutsche Bahn. "De site is gebruiksvriendelijk en soms nog voordeliger ook."

Tijl Houtbeckers © *

Tijl Houtbeckers (36)
Verste treinreizen: Zwitserland, Frankrijk, Duitsland

"Ik reis graag per trein, voornamelijk om mijn schoonouders in het Franse Bretagne te bezoeken." Tijl Houtbeckers kan dan vooral genieten van het veranderde uitzicht. "Dat mis je echt in het vliegtuig." Dat de trein minder vervuilend is dan het vliegtuig, speelt voor hem zeker ook een rol. De leukste treinreis beleefde hij met zijn zusje. Die voerde naar Zwitserland. "Het was bijzonder omdat we dit nog niet eerder hadden gedaan. We reden met de trein langs de Rijn, wat geweldig was." Het uitstippelen van de reis vindt hij gedoe. "Dat kost veel tijd en daar moet je bekend mee raken."

Tom Brouwers © *

Tom Brouwers (33)
Verste treinreizen: China, Oostenrijk en Noorwegen

In februari reisde Tom Brouwers nog via Eindhoven naar Kopenhagen, om daarna door te reizen naar Oslo voor vakantie. Daar deed hij ruim 10 uur over. Van Oslo reisde hij naar het eveneens Noorse Bergen. "Ik had een prachtig uitzicht en de tijd vloog voorbij. Je hebt ook direct contact met de lokale bevolking." Reizen per trein is volgens hem erg comfortabel. "Je hebt veel meer ruimte dan in het vliegtuig. En je hebt vaak wif i, dat is natuurlijk ook handig." Wat hij nooit meer zal vergeten is zijn reis naar China. Via Rusland en Mongolië reisde hij naar Peking. "De grote zandvlaktes in Mongolië zijn indrukwekkend. Urenlang kom je niets anders tegen."

Lees ook: De NS balen, want die snellere treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn komt er voorlopig niet 
De Duitsers hebben geen geld voor de investeringen in de infrastructuur die nodig zijn om de reistijd van 6 uur en 20 minuten significant te verkorten.

Deel dit artikel

Spoor­weg­maat­schap­pij­en zouden verplicht moeten worden om andere partijen aan te sluiten op hun ticketsysteem

Hildebrand van Kuyeren