Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Treinen naar Parijs door een Belgische zonnetunnel

Home

VAN ONZE REDACTIE GROEN

Wie de Thalys naar Brussel of Parijs neemt, rijdt even voorbij Antwerpen een stuk over groen spoor. Zonnepanelen op de 3,4 kilometer lange tunnel tussen de Belgische gemeenten Schoten en Brasschaat leveren bij mooi weer stroom voor de treinen die erdoorheen rijden. Het systeem is gisteren in gebruik genomen.

De energie die de panelen opwekken, wordt via een netbeheerder in de Antwerpse haven herverdeeld over het spoornet. Behalve voor treinverkeer wordt de zonne-energie gebruikt voor seinen, verlichting en stationverwarming. Station Antwerpen Centraal is ook aangesloten op het groene net.

Het 'zonnetrein'-project is een samenwerking van de gemeenten Schoten en Brasschaat, spoorwegbeheerder Infrabel en duurzame energiebedrijf Enfinity.

De betonnen overkapping was aanvankelijk gebouwd om te voorkomen dat bomen uit het omringende Peerdbos op het spoor zouden vallen, nu levert ze een bijdrage aan de verduurzaming van het treinvervoer. De 16.000 zonnepanelen beslaan een oppervlakte van 50.000 vierkante meter, vergelijkbaar met acht voetbalvelden, en moeten jaarlijks 3300 megawattuur opbrengen, wat overeenkomt met het energieverbruik van bijna duizend huishoudens. Het complete Belgische treinverkeer zou daar één hele dag op kunnen rijden. Tegelijkertijd bespaart de installatie in twintig jaar 47,3 miljoen kilogram CO2. Dat is net zo veel koolstofdioxide als 800 auto's in twintig jaar uitstoten.

In de avonduren of op een bewolkte dag wordt overigens overgeschakeld op het reguliere elektriciteitsnet, zodat de treinen niet stil komen te staan en de verlichting op stations niet zomaar uitvalt.

Het project heeft 15,7 miljoen euro gekost, 1,3 miljoen meer dan was begroot. De constructie van de installatie was al in december vorig jaar klaar, maar moeilijkheden met de bekabeling vergden nog zes maanden extra.

Volgens spoorwegbeheerder Infrabel is de zonnetrein in Europa de eerste in zijn soort.

Deel dit artikel