Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Transavia begint het prijsvechten te leren

Home

Jelle Brandsma

Kaartjes verkopen op dure lijnvluchten gaat heel goed samen met prijsvechten, vindt KLM. Onder de naam Basiq Air brengt dochterbedrijf Transavia tegen stunttarieven tickets aan de man. Een vraaggesprek met marketing-directeur Gerard Helming.

SCHIPHOL - KLM-dochter Transavia begint het harde concurreren te leren, meent marketing-directeur Gerard Helming. Anderhalf jaar geleden werd de nieuwe opzet, vliegen tegen lage prijzen naar populaire bestemmingen, gelanceerd. Inmiddels draagt de nieuwe dochter Basiq Air al bij aan het resultaat van Transavia, stelt hij.

Een ticket naar Nice kost 29 euro en voor een tientje extra zit je in Barcelona. Dat is dan wel voor een enkele reis en het zijn minimumbedragen. De reiziger moet er snel bij zijn. Wie later boekt, kan nog steeds goedkoop terecht, maar loopt ook de kans dat een normaal ticket met een lijnvlucht van bijvoorbeeld KLM of Iberia al goedkoper is.

Helming beweert dat een gewone lijndienst gemiddeld 60 procent duurder is dan Basiq Air. ,,Hoe eerder je erbij bent, hoe goedkoper je kunt boeken. In onze advertenties noemen wij de vanaf-prijzen. In de periode naar de werkelijke vluchtdatum wisselt de prijs van een stoel. Het spel is afhankelijk van wat de concurrentie aanbiedt en van de bezettingsgraad van het vliegtuig, want we willen graag zoveel mogelijk mensen meenemen. Het is belangrijk dat passagiers in de gaten krijgen hoe het systeem werkt en hun vlucht kunnen zoeken.''

Transavia kan winst maken met Basiq Air door de grote hoeveelheid mensen die worden vervoerd en door de kosten laag te houden. Het aantal passagiers is met 'tientallen procenten' gestegen, zegt Helming, sinds Transavia niet meer met een klassieke lijndienst op onder meer Nice en Barcelona vliegt, maar de tickets verkoopt tegen lagere prijzen. Kaartjes worden ook veel via het goedkope internet verkocht en de stewardessen geven in het vliegtuig geen eten en drinken meer weg, maar passagiers kunnen koffie, broodjes, bier en chocolade kopen. Basiq Air kan toe met één stewardess minder per vlucht. Vliegen zonder franje, heet deze trend in de luchtvaart. Er zijn wel weer gereserveerde stoelen. Aanvankelijk was dat niet het geval, maar het gedrang bij de entree van het vliegtuig om een prettig plekje te bemachtigen leidde tot vertragingen.

Basiq Air begon met vluchten op Barcelona, Nice en Malaga. Sinds begin deze maand wordt er ook gevlogen op Bordeaux, Madrid en Marseille. Basiq is nu ongeveer 20 procent van de activiteiten van Transavia. De rest van de in totaal 26 vliegtuigen wordt ingezet voor de klassieke lijndiensten of zijn gecharterde toestellen, waarin reisorganisaties stoelen hebben gekocht.

De stap naar het vliegen-zonder-franje was niet groot voor Transavia, zegt Helming. Touroperators verkopen al jaren reizen tegen bodemprijzen en willen daarom ook luchtvaartmaatschappijen tegen basistarieven inschakelen. ,,Wij zijn gewend om met lage kosten te werken.''

Toen de Britse onderneming Easyjet twee jaar geleden ging vliegen tussen Amsterdam en Barcelona, een belangrijke route voor Transavia, moest het bedrijf iets doen. ,,Wij kregen het niet benauwd, maar actie was geboden'', aldus Helming. Easyjet past al jaren het vliegen-zonder-franje met veel succes toe. Transavia dreigde een enorm marktaandeel te verliezen aan deze prijsvechter en ook aan het Ierse Ryanair, een andere groeiende maatschappij.

Moedermaatschappij KLM blijft zich richten op de normale lijndiensten, vooral voor de zakenreiziger, maar gebruikt Transavia om concurrenten die goedkope tickets aanbieden de loef af te steken. De luchtvaart groeit ongeveer 5 procent per jaar. Het vliegen-zonder-franje neemt jaarlijks toe met 15 tot 20 procent.

In het verslagjaar 2000/2001 vervoerde Transavia 3,7 miljoen passagiers. Basiq Air bereikte in anderhalf jaar 800000 passagiers en Transavia denkt dat dit aantal snel groeit naar een miljoen. Peter Legro, tot april president-directeur van Transavia, zei daarover al eens: ,,Als je met lage prijzen werkt, boor je een nieuwe markt aan. Mensen denken dan: voor die prijs ga ik gewoon eens met een vriendin op één dag heen en weer naar Nice voor een kopje koffie aan de boulevard. De praktijk leert dat zo'n bestemming bij lage prijzen snel 40 tot 50 procent meer passagiers oplevert.'' Legro is inmiddels als hoogste baas van Transavia opgevolgd door Floris van Pallandt.

De extra vluchten leiden tot meer milieuvervuiling. Helming daarover: ,,Wij vliegen met de nieuwste generatie vliegtuigen. De hoeveelheid geluid en het gebruik van brandstof is laag.''

Volgens Helming moet Transavia het spel dat Easyjet en Ryanair zo goed beheersen nog beter in de vingers krijgen. ,,Je moet precies weten hoe je succes kunt boeken. Welke prijs bereken je op welk moment? Wat verkoop je in het vliegtuig? Wij moeten nog sneller worden in het omdraaien van een vliegtuig: passagiers eruit, koffers eruit, nieuwe passagiers, koffers erin en wegwezen. Wij maken ons dat kunstje wel eigen.''

Deel dit artikel