Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Topman Ryanair slaat oorlogstaal uit tegen zijn piloten

Home

Erik van Zwam

CEO Michael O’Leary van Ryanair tijdens een persconferentie over de toekomstplannen van de luchtvaartmaatschappij. © ANP

De topman van Ryanair zoekt confrontatie met zijn piloten, terwijl hij ze nodig heeft om interne crisis te bezweren.

Piloten kun je maar beter niet beledigen, kleineren, intimideren en slecht betalen tegelijk, zo weten veel luchtvaartmaatschappijen, zoals Air France KLM. De kans dat vliegtuigen dan niet van de grond komen is groot en stakingen zijn kostbaar. De topman van Ryanair, Michael O’Leary is daar niet bang voor.

Lees verder na de advertentie

Op zijn gebruikelijke oorlogszuchtige wijze joeg hij iedereen tegen zich in het harnas midden in een crisis waarbij Ryanair in zes weken 2000 vluchten schrapte en 350.000 passagiers weigert te vervoeren. Oorzaak: een tekort aan piloten waarmee Ryanair geplande vakanties niet op kan vangen.

Tirade

O’Leary biedt piloten een bonus van 12.000 euro als ze extra vliegen en/of hun vakantie van vier weken met een week bekorten. Vanaf tientallen Europese basissen waarvandaan Ryanair toestellen vliegen, kreeg de topman ‘nee’ te horen. Er wordt zelfs gedreigd met stiptheidsacties. Piloten willen niet onbetaald vroeg meer naar de luchthaven komen. Tijdens onbetaalde stand-by diensten weigeren piloten om hun telefoon op te nemen.

Piloten moeten niet denken dat ze een ‘moeilijk vak’ hebben

Ryanair topman Michael O’Leary

Dus was er tijdens de aandeelhoudersvergadering van Ryanair afgelopen donderdag een tirade van O’Leary. Piloten moesten niet denken dat ze een ‘moeilijk vak’ hadden. Als je een goede opleiding hebt gehad, moet je niet doen “alsof je overwerkt bent als je maar 18 uur per week mag vliegen”. Piloten waren volgens hem wel “erg met zichzelf ingenomen”.

De toon was gezet. O’Leary’s toon. Zo dreigde de ceo van Ryanair vakantieverloven voor de komende maanden in te trekken, want dat kan hij contractueel. Daar zit ‘m dan ook de kneep. Piloten bij Ryanair zijn niet bij de Ierse prijsvechter in dienst. Zij worden ondergebracht in een besloten vennootschap met 8 tot 10 piloten en die krijgen hun opdrachten weer van een tussenpersoon die in opdracht van Ryanair werkt. Piloten zouden zo ondernemers zijn, maar hun werkrelatie is er een van een werknemer met een werkgever die alles kan bepalen.

Nieuwe contracten

Piloten eisten afgelopen week daarom nieuwe vaste contracten. O’Leary deed daar schamper over. Hij liet nog eens weten dat er geen vakbond bestaat van Ryanair piloten, zoals die bij andere nationale luchtvaartmaatschappijen in Europa wel bestaan. Dus acties, daar gelooft O’Leary niet in. Hij zag wel in dat zijn luchtvaartmaatschappij sommige piloten wel heel karig betaalde, dus misschien moest Ryanair hier en daar de betalingen iets verbeteren.

O’Leary ontkent dat hij last heeft van andere luchtvaartmaatschappijen die piloten tegen betere salarissen en arbeidsvoorwaarden bij Ryanair wegkapen. Toch lijkt dit wel het geval te zijn. De luchtvaart is booming en een tekort aan piloten dreigt. O’Leary lijkt voorlopig last te blijven hebben van Ryanairpiloten die kans zien hun positie te verbeteren.

Lees ook: Piloten Ryanair willen geen bonus, maar betere voorwaarden



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
Piloten moeten niet denken dat ze een ‘moeilijk vak’ hebben

Ryanair topman Michael O’Leary