Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Toedracht ongeval Amercentrale onderzocht

Home

Hester Haveman

Bij het ongeval in de Amercentrale kwamen in de nacht van 26 op 27 september vijf onderhoudsmedewerkers om het leven. Essent en de gemeente Geertruidenberg houden vanavond een herdenkingsdienst voor de slachtoffers.

AMSTERDAM - Het openbaar ministerie is in samenwerking met de arbeidsinspectie een uitgebreid onderzoek begonnen naar de toedracht van het ongeluk. Wie hield zich allemaal bezig met de revisie van de Amer9?

Onderhoudsmedewerkers die waren betrokken bij het ongeval, stonden op het moment van de ramp de ketelwand te gritstralen. Gritstralers vallen met hun werkzaamheden onder de cao-steigerbouw. Volgens die cao ligt de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de steiger altijd bij de opdrachtgever, in dit geval de Belgische aannemer CMI (Cockerill Mechanic Industries). Essent schakelde CMI in om de revisie van de stoomketel Amer9 te coördineren. De samenwerking tussen de Amercentrale en het Belgische bedrijf bestaat al langer. Dit voorjaar nog verzorgde CMI de schoonmaakbeurt van een soortgelijke ketel, de Amer8.

CMI benaderde op zijn beurt het Rotterdamse bedrijf Hertel om de 65 meter hoge steiger in de Amer9 te bouwen. Drie gritstralers die eerder waren betrokken bij het onderhoud van de Amercentrale zeiden onlangs in een uitzending van het tv-programma 'Nova' dat ze twijfelden aan de kwaliteit van de steiger. Ze waren verbaasd dat de steiger planken had, in plaats van roosters. Volgens de gritstralers zou de steiger zijn overbelast doordat het vrijgekomen stof en grit zich ophoopten op de planken.

Volgens onderaannemer en steigerbouwer Hertel zijn bij de bouw van de steiger alle veiligheidseisen in acht genomen. ,,Ons dochterbedrijf Albuko heeft de steiger volledig conform de specificaties van de opdracht van CMI gebouwd'', aldus directeur J. Knoll. ,,Hoe die steiger daarna wordt gebruikt, is niet meer onze verantwoordelijkheid.'' Verder zegt Knoll dat het vrijgekomen grit volgens de regels om de drie uur werd opgeruimd. Speculaties dat tijdens het werk te veel mensen op de steiger stonden, wijst hij van de hand. ,,Geloof me, het aantal mensen dat op een steiger staat, maakt helemaal niks uit.''

Hertel verzorgde naast de bouw van de steiger ook het gritstralen van de stoomketel. Het bedrijf schakelde gritstralers in via het Rotterdamse projectbureau Amanos. ,,Wij werken al tien jaar samen met Amanos. Een betrouwbaar uitzendbureau'', vindt Knoll.

De vier Amerikaanse lassers die op het moment van het ongeluk ook in de ketel stonden, waren ingehuurd door hoofdaannemer CMI en werkten bij het Texaanse US Welding Services. CMI sloot in april dit jaar een joint venture met dat Amerikaanse bedrijf. ,,Die lassers zijn gespecialiseerd in het lassen van het materiaal waar die ketel uit bestaat'', vertelt directeur Neirinck van CMI. Om goed te kunnen lassen moest de ketelwand voldoende zijn schoongestraald. De lassers controleerden of bepaalde delen extra gestraald moesten worden om te kunnen lassen. Toen de gritstralers achter op schema raakten, moesten de Amerikanen bijspringen. ,,Zij waren naast lassen ook gespecialiseerd in gritstralen. Het schoonmaken moest zondagavond klaar zijn en dat dreigde niet te lukken.''

Neirinck, directeur van het Belgische bedrijf dat de Amerikaanse lassers inzette, wil verder niets zeggen over zaken die volgens hem het onderzoek aangaan. Wel ontkent de hoofdaannemer stellig het bestaan van een zogenaamde boeteclausule. ,,Het is absluut niet waar dat wij een boete aan Essent zouden betalen als wij niet op tijd klaar waren met de werkzaamheden. Over een boeteclausule staat helemaal niks in de contracten.''

Voor de gritstralers in dienst van Hertel stond wel een bonus klaar, mits het werk op tijd af was. Knoll spreekt van enkele honderden euro's per persoon. ,,Zo'n bonus is helemaal niet ongebruikelijk in deze wereld.''

Voor de totale revisie van de ketel trok Essent oorspronkelijk zes weken uit. Op het moment van het ongeluk was de klus nog maar op de helft. Of tijdsdruk een rol speelde in de toedracht van het ongeluk, is niet zeker. Over de voortgang van het onderzoek wil het openbaar ministerie niets zeggen. Nu het OM de zeggenschap heeft over de ketel, is het nog onduidelijk wanneer de revisie wordt hervat en de ketel weer kan worden gebruikt.

Deel dit artikel