Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Tilburg, bekend van tv

Home

KRISTEL VAN TEEFFELEN

De nieuwe politieserie van BNN, 'Smeris', speelt zich af in Tilburg. Goede reclame of een vorm van citymarketing die wordt overschat?

Tilburg mag zich vanaf vandaag in het rijtje van Maastricht, Amsterdam, Friesland en Den Haag scharen. Net als die plaatsen is de Brabantse stad decor voor een politieserie. 'Smeris' draait om het politieduo Theo en Willem (Jeroen van Koningsbrugge en Dennis van de Ven, bij wie soms een vlaag van een zachte 'g' te ontdekken is), twee tegenpolen van elkaar, die samen de strijd met de onderwereld aangaan.

Dat doen zij niet bij toeval in Tilburg. Producent Pieter Kuijpers van Pupkin Film koos bewust voor de Brabanste stad vanwege de rauwheid. "Zelf kom ik uit Venlo, dat is net zo'n stad. Niet romantisch als Amsterdam of Maastricht en met weinig iconische plekken. Het is realistisch, het is er zoals in een gemiddelde Nederlandse plaats."

Maar dat niet alleen: ook het feit dat de gemeente Tilburg medewerking verleende aan de serie, hielp bij de keuze. Zo mocht de filmploeg vrijwel overal draaien en gratis parkeren. En dat scheelt de producent veel geld. Zonder die medewerking van de gemeente, was Kuijpers waarschijnlijk naar een andere plaats uitgeweken.

Keuze zat, want meer gemeenten in Nederland proberen door coulant te zijn met vergunningen filmploegen aan te trekken. De gemeente Maastricht bijvoorbeeld, al acht jaar decor voor de succesvolle politieserie 'Flikken Maastricht', geeft jaarlijks 20.000 euro uit om het programma mede mogelijk te maken. Het geld is niet handje contantje voor de producenten, maar wordt bijvoorbeeld gebruikt om parkeerontheffingen te verlenen en andere ondersteuning te bieden.

Friesland betaalde bijna één miljoen euro mee aan het eerste seizoen van RTL-politieserie 'Moordvrouw'. Het programma, met Wendy van Dijk in de hoofdrol, moest het imago van de provincie versterken met beelden van de Friese landschappen en meren. Toen Fryslan Marketing besloot niet nogmaals zo'n bedrag in te leggen voor een nieuw seizoen, verplaatsten producent Endemol en RTL de opnames naar 't Gooi. Dichter bij huis en dus goedkoper, was de redenering.

Ook de gemeente Den Haag, ooit decor voor 'Seinpost Den Haag', heeft een speciaal potje om film- en tv-producenten naar de stad te trekken: tot 2015 is dat 450.000 euro. Willen de makers filmen op iconische plekken als het Binnenhof, dan wordt dat toegejuicht.

Hoe effectief is deze vorm van citymarketing eigenlijk? Maastricht is enthousiast. Voor een relatief geringe prijs krijgt de Limburgse stad flink wat promotie, zegt een woordvoerder van de gemeente. Er kijken wekelijks zo'n twee miljoen mensen naar Flikken Maastricht en die zien naar zijn mening de stad op z'n best. "De zon lijkt altijd te schijnen in Maastricht."

Het feit dat in de politieserie de zware criminaliteit regelmatig voorbij komt, verandert daar volgens de gemeente niets aan. Want nog altijd komt het politiewerk goed in beeld. De gemeente bemoeit zich verder ook niet met de verhaallijn, ze doen hooguit hier en daar wat suggesties, Zo hebben ze onlangs geopperd het werk van het OM een keer prominenter in beeld te brengen.

Opvallend genoeg kwam de provincie Friesland tot een hele andere conclusie over de effectiviteit van citymarketing via dramaseries. Een van de redenen dat de sponsoring aan 'Moordvrouw' niet werd doorgezet, was omdat de provincie 'als mooiste van Nederland niet voldoende uit de verf kwam'. De provincie had dan ook 'geen directe invloed' op de beeldkeuze in de serie.

Uit onderzoek bleek bovendien dat bij 9 procent van de kijkers van Moordvrouw het beeld over Friesland door de serie positief was veranderd, bij 3 procent was dat in negatieve zin gebeurd. Dat zijn niet bepaald cijfers om te kunnen spreken van een doorslaand succes.

En hoe zit het met Tilburg? In 'Smeris' komt de wietteelt en -handel uitgebreid aan bod. Niet echt een positief beeld voor een stad die daar in werkelijkheid ook mee worstelt. Hoewel ze bij de gemeente volgens producent Peter Kuijpers inderdaad een moment twijfelden of ze wel mee wilden werken, gingen ze toch akkoord. "Ze willen als volwassen stad hun problemen onder ogen zien."

Bovendien kan - mocht Smeris een succes worden - ook de plaatselijke middenstand daar een graantje van meepikken. De succesvolle Max-serie 'Dokter Deen', heeft op Vlieland inmiddels navolging in 'Dokter Deen-koffie'. Op de 'Flikken Maastricht-dag' die jaarlijks in de Limburgse stad wordt georganiseerd, komen fans kijken naar demonstraties van politie en brandweer. Dat betekent tienduizenden bezoekers extra in de stad.

'Smeris' is vanaf vanavond om 20.25 uur te zien bij BNN op Nederland 3.

Deel dit artikel