Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Tijd om zelfbeheersing te herontdekken

Home

James Kennedy

Uit een deze week verschenen rapport bleek dat de oliecrisis in de jaren zeventig de Amerikanen zoveel angst aanjoeg, dat het benzineverbruik van hun auto's aanmerkelijk verbeterde. © Flickr/Jay Phagan
Column

Soms moet je een tijdje het land uit zijn geweest om er met andere ogen naar te kunnen kijken. Ik ben nu twaalf jaar weg uit de Verenigde Staten en breng er deze zomervakantie weer zes weken door om aan een boek te werken. En ineens valt me iets op waar ik voorheen nooit aandacht aan gaf: het gewicht van de inwoners en de omvang van hun auto's. Het doet bij mij de vraag rijzen of inwoners van zwak gereguleerde samenlevingen voldoende gestimuleerd worden om de juiste levenskeuzes te maken.

Waarom heeft Amerika twee keer zoveel inwoners met overgewicht (meer dan een derde van de bevolking heeft obesitas) en gebruikt het twee keer zoveel energie als andere geïndustrialiseerde landen? Volgens de Amerikaan Robert Paarlberg in zijn recente publicatie 'The United States of Excess' is dit niet moeilijk te verklaren.

Sinds de koloniale tijd was voedsel hier altijd overvloediger verkrijgbaar en gemiddeld 30 procent goedkoper dan in andere geïndustrialiseerde staten (hoewel wij de prijs van verse groenten en brood nogal hoog vonden). De opkomst van fastfoodrestaurants droeg bij aan de verhoogde consumptie, hoewel maaltijden die in Amerikaanse huizen worden bereid bijna evenveel calorieën bevatten.

2-literbekers
Fastfoodrestaurants zijn slechts een uiting van de dominante cultuur van schranzen, waar ik helaas ook aan mee heb gedaan. Als studenten gingen we soms naar all-you-can-eat-restaurants om ons volledig vol te eten, waarbij we dachten dat we slim waren geweest om zoveel eten te kopen voor zo weinig geld. En ook kochten we geregeld ijskoude softdrinks in 2-literbekers om ons op hete dagen te verkoelen.

Paarlberg schenkt niet alleen aandacht aan de voedselconsumptie, maar ook aan het excessieve energiegebruik. Amerika had altijd ruim voldoende natuurlijke energiebronnen en was aan het begin van de twintigste eeuw nog olie-exporteur, en kan nu ook weer energie exporteren in de vorm van schaliegas.

Uit een deze week verschenen rapport bleek dat de oliecrisis in de jaren zeventig de Amerikanen zoveel angst aanjoeg, dat het benzineverbruik van hun auto's aanmerkelijk verbeterde. In de loop van twee decennia werden auto's 50 procent zuiniger. Maar sinds het begin van de jaren negentig zijn auto's slechts 10 procent efficiënter geworden.

Grotere auto's, meer vliegreizen en minder openbaar vervoer dragen bij aan de grotere ecologische voetafdruk van Amerikanen. Dit wordt allemaal mogelijk gemaakt door minder belasting op brandstof, waardoor de prijs van benzine een stuk lager is. Ik moet zeggen dat het ook wel prettig was benzine te kunnen tanken voor 55 cent per liter, waardoor het goedkoper was om langere afstanden af te leggen.

Lees verder na de advertentie
Sinds het begin van de jaren negentig zijn auto's slechts 10 procent efficiënter geworden

Verkeerde keuzes
De belangrijkste conclusie van Paarlbergs boek is dat het Amerikaanse politieke stelsel systematisch weigert om energieprijzen te verhogen of mensen over te halen minder of beter voedsel te consumeren. Dit komt niet alleen door de krachtige politieke lobby's van energie- en voedselproducenten, maar vooral door de onwil van politici om de keuzevrijheid van de eigen inwoners te beperken of zelfs te beïnvloeden.

Maar wat als de inwoners collectief de verkeerde keuzes lijken te maken, die dramatisch uitwerken voor hun eigen gezondheid en het klimaat? Soms durft de Amerikaanse samenleving wel goede keuzes te maken. Er was collectief verzet tegen roken en Amerikanen zijn nu minder verslaafd aan nicotine dan Europeanen. Maar het overvloedig gebruik van energie en voedsel is een ander verhaal. Het lijkt erop dat educatie en bewustwordingscampagnes langzamerhand wel leiden tot een lichte teruggang in energiegebruik en voedselconsumptie, maar de vraag is of dit genoeg is.

Niet alleen de Amerikaanse, maar ook de westerse samenlevingen zijn gestoeld op het idee van het autonome individu dat zelf kiest hoe hij zijn leven vormgeeft. Maar als dit leidt tot overconsumptie zoals in Amerika, kun je je afvragen of de staat niet moet ingrijpen om mensen te stimuleren minder toe te geven aan negatieve impulsen en meer aan positieve verlangens. En nog fundamenteler is de herontdekking van de zelfbeheersing, waarin mensen hun eigen behoeften kunnen plaatsen in relatie tot de behoeften van hun omgeving en de wereld. Die herontdekking lijkt nog ver weg, zeker in de VS.

Soms durft de Amerikaanse samenleving wel goede keuzes te maken. Amerikanen zijn nu minder verslaafd aan nicotine dan Europeanen


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel

Sinds het begin van de jaren negentig zijn auto's slechts 10 procent efficiënter geworden

Soms durft de Amerikaanse samenleving wel goede keuzes te maken. Amerikanen zijn nu minder verslaafd aan nicotine dan Europeanen