Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Tesla verliest elke seconde 90 euro: hoe de pioniersrol het bedrijf opbreekt

Home

Joost van Velzen

© REUTERS

Autofabrikant Tesla verliest  ruim 5500 euro per minuut, berekende financieel dienstverlener Bloomberg deze week, elke seconde negentig euro. Het elektrische automerk blijkt niet in staat tot massaproductie.

Wat was ze mooi, toen ze zich in maart 2009 voor het eerst op de catwalk begaf. Een sportief, sexy model en ook nog schoon op zichzelf. Model S was haar naam en ze zou de wereld gaan veroveren. Zeker met haar charismatische schepper Elon Musk aan het roer kon het niet misgaan, zo wist bijna de hele autowereld zeker.

Lees verder na de advertentie

Musk beloofde bovendien dat het elektrieke supermodel S gezelschap zou krijgen van 'een elektrische automobiel voor het volk', het goedkopere Model 3.

"We stonden allemaal te juichen toen Tesla kwam", zegt Carlo Brantsen, hoofdredacteur van automagazine Carros. "Wat een cool ding tussen al die fossiele brandstofauto's. En apesnel ook nog."

Jubelende persberichten

Maar we zijn inmiddels meer dan negen jaar verder en de juichstemming is omgeslagen in een sfeer van crisis. Is het project van innovatiegoeroe Elon Musk niet te mooi om waar te zijn? Nog altijd geeft Tesla veel meer geld uit dan dat er binnenkomt. Financieel platform Bloomberg berekende deze week dat de elektrische autofabrikant 5500 euro per minuut verliest. Bloomberg heeft een teller bij het artikel op de site gezet die de lezer toont hoeveel dollar Tesla uitgeeft tijdens het lezen van het stuk. En dat loopt nogal op. De kwartaalcijfers bereikten een historisch dieptepunt ( zie het kader onderaan dit stuk).

De animatie van Bloomberg. De vlammenwerper werd onlangs met succes door Tesla-baas Elon Musk in de markt gezet, Binnen een paar uur was de gelimiteerde oplage van 20.000 exemplaren uitverkocht. De opbrengst gaat naar de Boring Company van Musk, waarmee hij tunnelboormachines wil verbeteren, die uiteindelijk razendsnel onderaardse gangen moeten kunnen graven, waarin auto's kunnen gaan rijden. © rv

Intussen probeert het revolutionaire automerk te redden wat er te redden valt. Deze week ging een persbericht de deur uit waarin Tesla juicht dat de productie van haar drie modellen ( er is ook nog het SUV-achtige Model X) met 40 procent steeg naar 34.494 voertuigen in het eerste kwartaal van dit jaar: 'Dit is de snelste groei van elk autobedrijf in het moderne tijdperk. Als dit groeipercentage doorzet, zal het zelfs groter zijn dan dat van Ford en het Model T'.

Gruwelijke vergissing

"Dat klinkt mooi, maar het zijn nog steeds aantallen die Toyota en General Motors in de lunchpauze doen", zegt Brantsen. En wil Tesla meedoen met deze grote spelers in autoland, dan zal het als de bliksem de massaproductie op orde moeten hebben. Want het is daar waar het ernstig aan schort. Brantsen: "Dingen bedenken en in de markt zetten, daar is Elon Musk briljant in. Maar in de productie heeft hij zich gruwelijk vergist. Een paar auto's maken is niet moeilijk, maar massaproductie is een heel ander verhaal. Andere producenten deden er 100 jaar over om de huidige graad van perfectie te bereiken."

35.000 auto's produceren is mooi. Maar het zijn nog steeds aantallen die Toyota en General Motors in de lunchpauze doen.

Carlo Brantsen

Van Model 3 zet Tesla nu zo'n 2.000 exemplaren in 7 dagen in elkaar, gemiddeld 285 auto's per dag. Ter vergelijking: In de autofabriek van concurrent BMW in München rollen dagelijks een kleine duizend wagens van de band en bij massamerken nog aanzienlijk meerVoorlopig bouwt Tesla dus veel te traag om de wachtlijst met ongeduldige klanten te verkleinen en komt er dus ook te weinig geld binnen. Bovendien heeft Elon Musk de geplande productie-aantallen al enkele malen naar beneden moeten bijstellen.

Parallel met Steve Jobs

Tesla, dat ook in Tilburg auto's assembleert, moest al een paar keer de productie van Model 3 in zijn Amerikaanse fabriek stilleggen om apparatuur te upgraden en knelpunten in het maakproces te herstellen. Het moest en zou van Elon Musk ook allemaal gerobotiseerd zijn; Tesla als pionier van niet alleen een nieuwe aandrijflijn maar ook van een geheel geautomatiseerde productielijn. Een wereldwonder in robotica. Die innovatieve inslag, die nu als een boemerang dreigend op Musk afkomt, doet in sommige opzichten denken aan de eerste periode van Steve Jobs bij Apple. Ook hij toonde innovatieve en sexy modellen aan zijn stapelverliefde doelgroep, maar kon de wereld daarbuiten aanvankelijk maar moeilijk bereiken. Niet massaal.

Tegen de tijd dat de Model 3 eindelijk in Europa arriveert hebben de gevestigde merken allang concurrerende modellen in de aanbieding

Carlo Brantsen

Met Apple is het uiteindelijk meer dan goed gekomen. Maar zo'n scenario is voor Tesla nog ver weg, zeker nu blijkt dat ook Tesla's niet perfect zijn. Brantsen: "Er rijdt zich regelmatig een Tesla te barsten. Ze zijn inmiddels verbeterd maar waren minder goed dan gedacht."

Aan het netwerk van oplaadpunten ligt het niet, dat heeft Tesla vrij goed voor elkaar. De consument is bovendien loyaal en welwillend, die wachtlijsten zijn er niet voor niets.

Boel is wel opgeschud

Maar de vraag is of Tesla de snel veranderende auto-industrie bij kan benen. Brantsen: "Tegen de tijd dat de Model 3 eindelijk in Europa arriveert hebben de gevestigde merken allang concurrerende modellen in de aanbieding. Zie daar dan nog maar eens tegenop te boksen. Mij lijkt dat lastig, zeker voor een merk dat er financieel zwak voor staat. De klassieke autofabrikanten werd verweten dat ze achterbleven. Nu lijkt het erop dat het heel verstandig was om in hun eigen tempo elektrische modellen te ontwikkelen."

Mocht het merk ten onder gaan, is toch niet alles voor niets geweest, vindt Brantsen, die wel een grote zwak heeft voor de creaties van Musk: "Wat hij dan in ieder geval heeft gedaan is de boel flink opschudden."

Goeroe Musk op de vingers getikt

Een goeroe als Tesla-CEO Elon Musk kan een flinke stoot hebben. Maar het vertrouwen is niet eindeloos. Woensdag gaven investeerders Musk zowaar een berisping, nadat hij analisten had afgewimpeld die Musk hadden gevraagd hoe het zat met Tesla's 'winstpotentieel'. De aandelen zakten daarop prompt met 5 procent, ondanks de belofte van Musk dat het productiedoel van Model 3 ( 5.000 stuks per dag) in juni gehaald zal worden. De toekomst van het bedrijf valt of staat met het slagen van deze 'betaalbare' Tesla (vanafprijs: 35.000 euro). En: Hoe lang is de financiële adem van het concern uit Palo Alto? Tesla boekte het afgelopen kwartaal een recordverlies van 709,6 miljoen dollar, oftwel 4,19 dollar per aandeel. Een jaar geleden was het verlies nog 'slechts' 330,3 miljoen in het eerste kwartaal, 2,04 dollar per aandeel. Het bedrijf zegt dat het nog 3,2 miljard dollar in kas heeft. Ook zou de autobouwer voor 850 miljoen dollar aan aanbetalingen binnen hebben van de honderdduizenden mensen die al ongezien en ongereden een Tesla vooraf bestelden.

Lees ook: Vijf Tesla-fans over hun passie: Ik geloof gewoon niet dat Tesla omvalt.

Vijf Nederlandse Tesla-fans geven hun mening over hun auto en de onzekere toekomst van het bedrijf van Musk. "Oh nee, ik maak me geen enkele zorg over dat Tesla zou omvallen. Ik geloof gewoon niet dat dat gebeurt."

Lees ook: Tesla: dromen, daden en kapitale verliezen

Op de dag dat Elon Musk, topman van Tesla en van ruimtevaartbedrijf SpaceX, met behulp van een krachtige raket een kersenrode sportwagen - de Tesla Roadster - de ruimte in liet schieten, presenteerde hij ook de resultaten van zijn auto- en energiebedrijf over 2017 en zijn plannen voor 2018. Weer waren oooh's en aaah's zijn deel.

Deel dit artikel

35.000 auto's produceren is mooi. Maar het zijn nog steeds aantallen die Toyota en General Motors in de lunchpauze doen.

Carlo Brantsen

Tegen de tijd dat de Model 3 eindelijk in Europa arriveert hebben de gevestigde merken allang concurrerende modellen in de aanbieding

Carlo Brantsen