Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

TERUGBLIK | 'Ook Dat Nog' kon eigen succes niet evenaren

Home

Consumentenprogramma 'Ook Dat Nog' neemt na 15 seizoenen afscheid van de Nederlandse buis. Het KRO-programma kon niet opboksen tegen herinneringen uit de hoogtijdagen in het begin van de jaren '90, met onder anderen Sylvia Millecam. Morgen vinden in Hilversum de opnamen plaats voor de afscheidsaflevering, die de KRO op maandagavond 30 augustus uitzendt.

In de aflevering kijkt de redactie terug naar de enorme successen die het programma heeft beleefd. De basis hiervoor ligt volgens de KRO in de humor, dat een sterker wapen bleek dan de koevoet of de botte bijl. Daarmee werd onder meer een grote asbestzaak in Goor, energiebedrijf Nuon, de NS en de PTT aangepakt.

'Ook Dat Nog' bleek meteen na de eerste uitzending op 29 september 1989 een succes. Het programma was gebaseerd op het BBC-programma 'That's Life', dat 21 jaar op de Britse televisie te zien was. In 1976 kocht eerst de Vara de rechten van het programma aan om er 'Hoe bestaat het' van te maken. Acht jaar later nam de KRO de rechten over om Joop van den Ende er een Nederlandse versie van te laten maken. Van den Ende begon echter net met zijn commerciële zender TV10, waarna de KRO de banden met hem verbrak.

Met het oorspronkelijke panel Hans Böhm, Gregor Frenkel Frank, die het programma zijn Nederlandse naam gaf, Erik van Muiswinkel en Sylvia Millecam en presentator Aad van den Heuvel haalde 'Ook Dat Nog' al in haar tweede seizoen kijkcijferrecords.

Het programma verhuisde in het derde seizoen naar de zondagavond en haalde in 1992 gemiddeld 3 miljoen kijkers. Hoogtepunt waren de ruim 4,3 miljoen kijkers op 1 maart 1992,69 procent van het totale Nederlandse televisiepubliek die avond. Het was tevens de hoogste kijkdichtheid dat een niet-sportprogramma in Nederland ooit zou halen.

Met meer zenders op de buis groeide de concurrentie en gaandeweg namen de kijkcijfers af. Na zeven jaar verliet presentator Aad van den Heuvel het programma, omdat de KRO niet mee wilde gaan met zijn vernieuwingsplannen. Het programma werd achtereenvolgens gepresenteerd door Frits Spits en Jeanne Kooymans. Ook het panel werd vervangen. Sjoerd Pleijsier, Alfred van de Heuvel, Daphne Bunskoek en Sjaak Bral waren de nieuwe namen.

In 1990 won 'Ook Dat Nog' de Televizierring. In 1993 riep het programma de Gouden Eikel in het leven voor de gemeente met de meeste bureaucratie en onduidelijke regelgeving. De eerste winnaar van die prijs was de gemeente Raalte.

In 1997 nam het programma ook televisiereclame onder de loep. Vanaf dat jaar kreeg de meest storende reclame de Blikken Braakbal. Procter & Gamble was de eerste winnaar met haar penetrante campagne rond wasmiddel Vizir. Begin dit jaar verving de Gouden Slak de Gouden Eikel, voor de instelling die klachten het traagst afwikkelt. Deze laatste prijs werd nooit meer uitgereikt. Een week na de laatste uitzending op 2 mei 2004 besloot de KRO een einde te maken aan het consumentenprogramma.

De kijkdichtheid van het programma was nog maar 6 procent met zo'n 870000 kijkers. Ondanks een vernieuwd decor, een nieuw panel met Karin Bloemen, Sjaak Bral, Hans Breetveld en John Jones kon 'Ook Dat Nog' niet opboksen tegen de herinnering aan het oude panel en met name de overleden Sylvia Millecam.

Deel dit artikel