Tachtigplusser verongelukt vaak in verkeer

home

Alwin Kuiken

Archieffoto. © ANP

Tachtigplussers hebben per gefietste kilometer ongeveer tachtig keer meer kans om te verongelukken dan jongere fietsers. Dat opvallend hoge aantal staat in een rapport dat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) vandaag publiceert.

De stichting kijkt uitvoerig naar de oorzaken van het stijgende aantal verkeersdoden en gewonden. De resultaten zijn belangrijk voor minister Schultz die ernaar streeft heet aantal verkeersslachtoffers in 2020 terug te brengen tot 500 doden en 10.600 gewonden. In 2011 vielen er 661 doden, voor het eerst in jaren meer dan het jaar ervoor. En het aantal gewonden, vooral onder ouderen, stijgt al jaren, tot 20.100 in 2011.

Dat er in 2011 onder de 661 doden verhoudingsgewijs veel (oudere) fietsers zaten, was bekend. Maar dat het risico om te overlijden in het verkeer voor ouderen zo sterk toeneemt, heeft bij de SWOV tot verbazing geleid. Mogelijk speelt mee dat ouderen kleinere stukjes fietsen, maar per kilometer vaker een ongeluk krijgen.

'Enorme risicotoename'
SWOV-onderzoeker Gert Jan Wijlhuizen spreekt over een 'enorme risicotoename'. De stichting bracht de groep 80+ niet eerder in kaart; de Fietsersbond bekeek tot nog toe alleen de groep 75+. Daarvan was bekend dat het risico zo'n zeven keer groter was.

Het hoge risico geldt voor een kleine groep fietsers: het aandeel tachtigplussers is slechts 3,5 procent. Maar omdat ze door hun kwetsbare fysieke gesteldheid bij een aanrijding veel meer gevaar lopen, kwam in 2011 dertig procent van alle tweehonderd fietsdoden voor hun rekening.

Iets vergelijkbaars geldt voor het - sinds 2006 - stijgende aantal ernstige verkeersgewonden. Dat komt volgens de SWOV 'vrijwel uitsluitend' voor rekening van fietsongevallen. Ook hier hebben ouderen een groot aandeel: sinds 2004 raakte jaarlijks tien procent meer ernstig gewond.

Onhaalbare doelstelling
Een belangrijke reden is dat Nederlanders, vooral ouderen, meer fietsen: in 2011 bijna tien procent meer dan in 2010. Gaat dit zo door, dan is de doelstelling van minister Schultz voor minder doden en gewonden in 2020 volgens de SWOV 'onhaalbaar'. Zelfs als er in 2020 minder verkeer rijdt en er niet op veiligheid bezuinigd wordt, voorspelt de SWOV nog altijd 16.700 ernstig gewonden.

Toen vorig jaar in april bekend werd dat er voor het eerst in jaren meer verkeersdoden waren gevallen dan het jaar ervoor, kondigde Schultz maatregelen aan: gemeenten moeten meer investeren in fietspaden. Maar volgens de Fietsersbond is daar niets van gekomen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten kon gisteren niet reageren.
80+ gevaar!

Aantal verkeersdoden per miljard reizigerskilometers in 2010 en 2011 naar leeftijd en vervoerswijze

Lees verder na de advertentie

Leeftijd Fiets Voetganger
<15 3 5
15-29 6 14
30-49 4 8
50-69 2 11
70-79 55 36
80+ 345 179

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie