Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Superschool voor 2- tot 18-jarigen

Home

Rob Pietersen

© anp

Geen basisschool of voortgezet onderwijs, maar één 'superschool' voor kinderen van 2 tot 18 jaar. Geen vrije woensdagmiddagen meer, want die worden ingeruimd voor extra lessen om taalachterstanden aan te pakken. In achterstandswijk Rotterdam Charlois gaat in januari een volledig nieuw soort school van start, kondigt initiatiefnemer Eric van 't Zelfde aan. "Wij gaan zorgen voor een revolutie in het onderwijs."

Na twee jaar voorbereiding moet over drie maanden de campus van onderwijsstichting Boor (met 85 aangesloten Rotterdamse scholen in basis- en voortgezet onderwijs) starten, zegt Van 't Zelfde, directeur van scholengemeenschap Hugo de Groot. Uit nationale en internationale onderzoeken blijkt dat het niveau van het Nederlandse onderwijs steeds verder wegzakt.

Allerminst verrassend, vindt Van 't Zelfde: "Het systeem hoort niet meer bij het kind, noch bij de docent." De middelbare school in Rotterdam-Zuid kampt daarbij ook nog met de problematiek van achterstandsbuurten. Daar liggen de Cito-scores ver onder het landelijke gemiddelde, het aantal vroegtijdige schoolverlaters is hoger. "Deze kinderen moet je niet willen aanpassen aan ons onderwijs, maar het systeem aan hen."

De taalachterstand is het grootste probleem. Op de nieuwe 'superschool' zijn peuter-, basis- en middelbare school geïntegreerd. Bij kinderen vanaf 2 jaar begint de taalontwikkeling, daar moet je meteen bij zijn, vindt Van 't Zelfde. Zijn aanval op de achterstand kost leerlingen ook de vrije woensdagmiddag: "Dat zijn vier lesuren die je nuttig moet gaan besteden."

Van 't Zelfde wil verder in groep 7 een 'voorselectie' van leerlingen in drie niveaus: vmbo, havo en vwo. "Wij vragen nu het onmogelijke van leerkrachten op de basisschool. Ze geven in overvolle klassen twaalf verschillende vakken aan leerlingen van vijf verschillende niveaus. Hoe kunnen ze nu extra tijd geven aan zorgleerlingen, extra energie opbrengen de excellente leerling uit te dagen, én ook nog de tevreden zesjes aansporen ambitieuzer te worden? "

Op de Boor Campus krijgen leerlingen van groep 7 en 8 voor belangrijke vakken als Nederlands, Engels en rekenen les van docenten uit het voortgezet onderwijs. Dat mag niet volgens de wet, "maar welke minister met gezond verstand kan er tegen zijn dat kinderen les van specialisten krijgen?", aldus Van 't Zelfde.

Bovendien zorgt het er volgens hem voor dat de afstemming beter is en de overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs minder groot wordt. Daarnaast werken kinderen al langer op hun eigen niveau, waardoor de kans op vroegtijdige, gefrustreerde, te hoog of laag ingeschaalde schoolverlaters kleiner is.

Voor het voortgezet onderwijs streeft de 'superschool' naar zoveel mogelijk universitair opgeleide docenten.

Aflevering van Tegenlicht over de superschool in Rotterdam

Lees verder na de advertentie

Deel dit artikel