Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Supermarktketen Jumbo koopt La Place-restaurants

Home

Elisa Hermanides

© ANP

Supermarktketen Jumbo neemt de 61 zelfstandige vestigingen van La Place, restaurantketen van het failliete V&D over. Jumbo spreekt van een 'unieke kans'.

"La Place is een geweldige formule. Net als onze supermarkten hebben deze restaurants passie voor de klant en staat vers en gezond eten centraal", aldus een woordvoerder van Jumbo. Een overnamesom is niet bekendgemaakt.

De vestigingen van La Place die zich in een warenhuis van het failliete V&D bevinden worden in eerste instantie niet overgenomen. Het kan zijn dat dit alsnog gebeurt, als er een koper is gevonden voor V&D.

Op dit moment zijn er voor de doorstart van het warenhuis nog twee serieuze gegadigden die gericht zijn op non-food. "Het zou kunnen dat de partij die het wordt een samenwerking aangaan met Jumbo voor de restaurants in de warenhuizen", zegt de woordvoerder van de curatoren van V&D.

Arbeidsvoorwaarden
Het 'overgrote deel' van het personeel van de zelfstandige vestigingen en van het service center krijgt van Jumbo een baan aangeboden. "Dit pakket zal zo veel mogelijk aansluiten bij de eerdere arbeidsvoorwaarden", zegt de woordvoerder van Jumbo. Het gaat om 1600 van de circa 5000 medewerkers van de totale La Place-keten.

Overigens zal Jumbo vijf tot tien van de zelfstandige La Place-vestigingen sluiten. "Wij zien bij deze vestigingen geen kansen voor succesvolle exploitatie", aldus de zegsman.

Lees verder na de advertentie

Jumbo verwacht niet dat de negatieve sfeer rondom V&D aan La Place blijft kleven. "Wij gaan de naam ook niet veranderen. De koers die La Place vaart, van overal gemakkelijk en gezond eten, past naadloos bij die van ons."

De naam blijft dus na 15 februari, als La Place officieel in handen komt van Jumbo. En ook manager Bart van den Nieuwenhof blijft aan het hoofd staan van de restaurantketen. Maar is de formule niet toe aan een kleine opfrisbeurt? "Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen."

Strategie
Horeca is voor Jumbo een relatief nieuwe tak van sport. Het bedrijf heeft enige ervaring met horeca op de drie Foodmarkten die de keten runt, maar het is onmiskenbaar een nieuwe stap in de strategie. "Wij willen onze benadering over meerdere foodkanalen uitrollen", aldus de woordvoerder.

Volgens de curatoren vergroot de verkoop van La Place de kans op een succesvolle doorstart van de V&D-warenhuizen en de daarin gevestigde restaurants en verkooppunten van La Place aanzienlijk. "Jumbo als potentiële exploitant maakt de aankoop van de warenhuisketen aantrekkelijker."

Warenhuisketen V&D en restaurantketen La Place gingen op de laatste dag van 2015 failliet, waarmee 10.000 banen op de tocht kwamen te staan. La Place, dat wel goed loopt, werd meegesleurd in de financiële malaise van het moederbedrijf. Om de kansen voor een doorstart te vergroten, waren de winkels en restaurants de afgelopen weken gewoon open.

"De koers die La Place vaart, van overal gemakkelijk en gezond eten, past naadloos bij die van ons", aldus een woordvoerder van Jumbo. © anp

Deel dit artikel