Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Supermarkten blijven stunten met kiloknallers

Home

redactie

© thinkstock

Supermarkten hebben niet eerder zoveel gestunt met goedkoop vlees als in de eerste drie maanden van dit jaar. Het aantal 'kiloknallers' in de schappen steeg in het eerste kwartaal met 18 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt Wakker Dier in een dinsdag verschenen rapport.

De dierenwelzijnsorganisatie noemt de cijfers 'onbegrijpelijk'. 'In januari stemde een meerderheid van de Tweede Kamer nog voor een motie tegen het stunten met goedkoop vlees', meldt Wakker Dier op haar website. 'Toch gaan de grootgrutters gewoon door met prijsoorlogen en actiestickers op plofkip, industrievarken en melkkoe. Staatssecretaris Dijksma heeft de stuntende supermarkten al meerdere malen gewaarschuwd. Nu is het tijd dat ze ingrijpt.'

Supermarktkoepel CBL is het niet met de actiegroep eens. "Wakker Dier koppelt twee zaken aan elkaar die niets met elkaar te maken hebben. Dat een product in de aanbieding is, heeft niets te maken met dierenwelzijn", zegt een woordvoerder tegen persbureau ANP. De supermarkten wijzen erop dat eigenlijk alle soorten producten meer in de aanbieding zijn geweest. "Net als pindakaas en chips is ook vlees in de aanbieding. Ook vlees met het Beter Leven Keurmerk", aldus CBL.

Supermarkt PLUS komt er volgens Wakker Dier het slechtst vanaf. Het bedrijf tekende in 2012 een verklaring dat plofkip niet meer van deze tijd is, maar verkocht de afgelopen maanden 130 procent meer plofkip dan voorgaande jaren. Andere 'teleurstellende' supermarkten zijn volgens Wakker Dier Albert Heijn (gemiddeld twee plofkipaanbiedingen per week) en C1000 (extra hard en diep 'knallen').

Deel dit artikel