Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Supermarkt zonder verpakkingen opent in Berlijn

Home

Redactie

Glimbovski (links) en Wolf (rechts) in hun nieuw geopende winkel. © afp

Voor wie op weg naar huis nog snel even wat boodschappen moet doen, is het waarschijnlijk niks: voor je naar de Berlijnse supermarkt Original Unverpackt gaat, moet je eerst goed bedenken wat je van plan bent te kopen, en voor ieder product een eigen bakje of flesje meenemen. Maar de eerste klanten zijn toch enthousiast.

Afgelopen weekend opende de supermarkt zonder verpakkingen zijn deuren in de Berlijnse wijk Kreuzberg. Een winkel van zo'n negentig vierkante meter, waar je haast alles kunt kopen wat je in een normale supermarkt ook vindt: rijst, drop, noten, olijfolie, wodka, allesreiniger, muesli: je tapt precies zoveel als je nodig hebt, en weegt het af aan de kassa.

Het idee ervoor ontstond anderhalf jaar geleden, toen oprichters Milena Glimbovski (24) en Sara Wolf (31) zich na een etentje zaten te ergeren aan de hoeveelheid plastic die ze naderhand op het aanrecht hadden liggen.

Een frustratie die ze kennelijk met veel anderen delen. Het startkapitaal voor hun winkel haalden ze via crowdfunding zo bijeen: binnen drie weken was er meer dan 100.000 euro binnen. En toen de dag van de opening naderde, en het tijdsschema krap werd, kwamen buurtbewoners spontaan helpen met klussen.

Maar is het ook een levensvatbaar bedrijfsmodel? Met de meeste prijzen valt het in ieder geval mee, zo bleek op de openingsdag. Rijst is vrij duur, ruim zes euro per kilo. Maar pasta is er vanaf iets meer dan een euro per kilo, en een halve liter yoghurt kost 1,59. En dat voor producten die voor het grootste deel biologisch zijn. "Geloof het of niet, maar verpakkingen kosten geld", legt Sara Wolf uit. Dat geld bespaar je dus als je bij Original Unverpackt inkoopt.

Je bespaart ook, doordat je niet gek gemaakt wordt door allerlei schreeuwerige logo's, vertelt een klant aan de Berliner Zeitung. "In een gewone supermarkt ben je vaak zo gefixeerd op merken. En dan raak je in de verleiding om dingen te kopen die je helemaal niet nodig hebt. Hier gaat het puur om het product."

De twee oprichters hopen snel andere filialen te kunnen openen. Om uit de kosten te komen, hebben ze ongeveer 150 klanten per dag nodig, becijferden ze.

Daarnaast moeten er ook nog wat oplossingen gezocht worden voor producten die zich niet zo makkelijk verpakkingsvrij laten verkopen. Want ze willen geen nichewinkel zijn, maar een volledig assortiment bieden. Wijn en wodka kun je in de winkel zelf tappen, maar bier, dat is lastiger. Voor tandpasta hebben de twee een slimme oplossing gevonden: tabletten. Nu moeten ze nog iets bedenken voor het ingewikkelde dossier 'wc-papier'.

Lees verder na de advertentie

OU

Deel dit artikel