Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Studenten: Met mooie woorden lost de minister die hoge studiedruk niet op

Home

Gerrit-Jan KleinJan

© ANP

Prima dat minister Van Engelshoven het rendementsdenken in het hoger onderwijs aan de kaak stelt, maar ze heeft zelf ook boter op haar hoofd.

Studenten zijn teleurgesteld in de plannen van minister Ingrid van Engelshoven van onderwijs om de werkdruk van studenten aan te pakken. Zij vindt dat universiteiten en hogescholen te veel de nadruk leggen op rendementsdenken en te weinig op ontwikkeling als mens. Allemaal prachtig, stellen de studenten, maar het blijft bij mooie woorden. 

Lees verder na de advertentie

“De minister kan wel zeggen dat brede vorming belangrijk is, maar zolang ze geen concrete maatregelen neemt verandert er niet veel”, zegt vicevoorzitter Carline van Breugel van de Landelijke Studentenvakbond. “De druk op studenten blijft.”

Studenten moeten in zo’n hoog tempo hun diploma halen, dat ze tijdens hun studie nauwelijks de kans krijgen om zich persoonlijk te ontwikkelen, zei minister Van Engelshoven in een interview met Trouw. Ook stuurde ze een brief naar de Tweede Kamer waarin ze stelt dat voor verschillende studenten de horde te groot wordt om zich nog breed te kunnen ontwikkelen. Studiesucces moet volgens haar over meer gaan dan studiepunten.

Universiteiten en hogescholen zijn koek­jes­fa­brie­ken: het proces van deeg tot koekje moet zo snel en efficiënt mogelijk

Tom van den Brink, Interstedelijk Studentenoverleg

Prima dat de minister het rendementsdenken aan de kaak stelt, zegt voorzitter Tom van den Brink van het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO). Maar, zo voegt hij er meteen aan toe, de minister heeft zelf ook boter op haar hoofd. “Het probleem ligt voor een groot deel bij de regels die Den Haag oplegt. Dat noemt ze niet.” Hogescholen en universiteiten krijgen geld voor elke student die een diploma haalt. Daarnaast moeten onderwijsinstellingen de kosten zelf ophoesten voor studenten die langer dan de voorgeschreven tijd over een opleiding doen. “Zo blijven universiteiten en hogescholen een soort koekjesfabrieken: het proces van deeg tot verpakt koekje moet zo snel en efficiënt mogelijk verlopen.”

Onterechte verwachtingen

Volgens de studentenorganisaties heeft de minister onterechte verwachtingen gewekt. In september pleitte ze voor strengere regels voor het zogeheten bindend studieadvies. In het eerste jaar moeten studenten soms alle zestig studiepunten halen. Zo kan het voorkomen dat het missen van één vak het einde van een opleiding betekent. Na kritiek van onderwijsinstellingen kwam de minister ervan terug. Ze gaat nog wel in gesprek met hogescholen en universiteiten. “Zo’n beetje de enige concrete maatregel die ze had aangekondigd om de druk van studenten te verlagen zwakt ze nu af”, zegt Van Breugel.

De universiteitsvereniging VSNU reageert ook gereserveerd op de plannen van de minister. “Universiteiten staan open voor een nieuw gesprek over wat we verstaan onder studiesucces, maar laten we het we het kind niet met het badwater weggooien”, reageert bestuurssecretaris Katinka Eikelenboom. Ze wijst erop dat juist vanwege een maatregel als het bindend studieadvies het aantal studenten dat binnen vier jaar een bachelordiploma haalt flink is toegenomen. Bijna driekwart van de studenten op de universiteit haalt in vier jaar tijd een bachelor. Ruim tien jaar geleden was dat nog iets meer dan de helft. “Voor een universitaire bacheloropleiding staat drie jaar, de meeste studenten doen er dus nog steeds een jaar extra over.”

Volgens Eikelenboom hebben studenten wel degelijk tijd om zich persoonlijk te ontwikkelen. “Alleen zou ik daar het eerste studiejaar niet voor gebruiken, omdat studenten dan nog moeten wennen aan het studeren.”

Lees ook:

Angst, depressie en zelfmoordgedachten: studenten gaan aan prestatiedruk ten onder

Veel studenten breekt de studiedruk op, blijkt uit een onderzoek onder ruim drieduizend studenten aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle.

Deel dit artikel

Universiteiten en hogescholen zijn koek­jes­fa­brie­ken: het proces van deeg tot koekje moet zo snel en efficiënt mogelijk

Tom van den Brink, Interstedelijk Studentenoverleg