Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Strijdster tegen de inlegkruisjes krijgt een fabrikant mee

Home

BIJDRAGE: INA FRIEDMAN; HENNY DE LANGE; IRMA MORTEL

Een damesslip met een - net als bij de herenslip - aan de voorkant verhoogd kruis van een dubbele laag katoen. Dat is volgens fysiotherapeute Marion Borghuis uit Malden dè oplossing voor vrouwen die nu inlegkruisjes gebruiken voor een 'droog en fris gevoel'. Borghuis, al jarenlang voorvechtster van zo'n type onderbroek, krijgt haar zin. Ten Cate in Geesteren gaat als eerste lingeriefabrikant een slip met verhoogd 'dubbelgevoerd' kruis ontwikkelen. Borghuis zal bij de produktontwikkeling worden betrokken en worden ingeschakeld bij het selecteren van de vrouwen die de nieuwe onderbroek zullen testen.

Voor Borghuis is de stap van Ten Cate een belangrijke overwinning. Voor haar staat vast dat met de nieuwe slip het gebruik van inlegkruisjes met minstens de helft teruggedrongen kan worden. “Over het ontwerp van vrouwenslips is nooit goed nagedacht. Het kruis zit te laag, met als gevolg dat afscheiding uit de schede en de laatste urinedruppels na een plas niet op een dubbele laag stof terecht komen. Dat is de reden dat veel vrouwen inlegkruisjes gebruiken.”

Al bijna tien jaar duurt Borghuis' 'kruistocht' tegen inlegkruisjes. Volgens haar zijn ze de bron van veel ellende. Vaak 'broeien' ze, wat kan leiden tot irritaties en ontstekingen, die nog meer afscheiding veroorzaken. Vrouwen grijpen daardoor nog vaker naar inlegkruisjes, waardoor het van kwaad tot erger gaat.

Borghuis: “De producenten richten hun agressieve reclamecampagnes - 'iedere vrouw wil zich toch schoon en zeker voelen' - vooral op jonge meisjes die net in de puberteit komen en vaak nog wat onzeker zijn. Kennelijk is de redenering: van de luier naar het inlegkruisje, daarna aan het maandverband en vervolgens is de stap naar het incontinentieverband nog maar klein. Straks lopen we ons hele leven met een verbandje in de broek. Heb jij ooit een man met een inlegkruisje gezien?”

Het gevecht van Borghuis is ook de producenten niet ontgaan. Onlangs nodigde het bedrijf Procter and Gambler haar uit om op zijn kosten een 'deskundigheidsmeeting' in Frankfurt bij te wonen. Borghuis sloeg het aanbod voor het luxe uitstapje af. “Ik wil graag met de industrie in debat, maar dan liever op neutraal terrein.”

Borghuis stapte een tijd geleden al naar Ten Cate met de vraag of men een slip met verhoogd kruis van dubbele stof wilde ontwerpen. Het eerste type was niet voorzien van een dubbele voering, waarop Borghuis de samenwerking verbrak. De lingeriefabrikant besloot alsnog haar suggestie op te volgen, nadat het bedrijf was overspoeld met telefoontjes van vrouwen die zich afvroegen wanneer die nieuwe onderbroek nu op de markt kwam. Of het zover komt, hangt af van de uitkomst van de 'draagproef' die de fabrikant de komende maanden laat uitvoeren. Directeur J. W. van Nijendaal verwacht op z'n vroegst volgend voorjaar de 'nationale introductie' van de nieuwe slip. Hij prijst Borghuis dat ze het 'onbewuste ongemak' van veel vrouwen heeft weten om te zetten in 'bewust ongemak'. “Onze nieuwe slip biedt vrouwen bewust gemak, maar dat zal snel omslaan in onbewust gemak.”

Deel dit artikel