Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Strijden tegen huwelijksdwang

Home

Ludette el Barkany

Moslimmeisjes zijn zich niet bewust van de rechten die de Koran aan hen verleent. Gedwongen huwelijken komen daarom nog veelvuldig voor. Met vaak eergerelateerd geweld als gevolg.

’De eer van de moslimman bevindt zich tussen de benen van zijn vrouw en zijn dochters’. Het citaat uit het boek ’De Zoektocht van Fouada’ van de Egyptische schrijfster en feminist Nawal El Sadaawi omschrijft in één zin waarom gedwongen huwelijken vaak leiden tot eergerelateerd geweld. Een meisje moet zo snel mogelijk trouwen en zich daarna zedig gedragen. Daardoor ontstaat een onnodige vicieuze geweldscirkel waaraan alleen een eind kan komen door, vooral, moslimmeiden te wijzen op hun recht een huwelijkskandidaat te weigeren, vindt de Rotterdamse islamitische koepel Spior. Projectleider Marianne Vorthoren deed bijna twee jaar onderzoek naar de belevenissen van jonge moslims, ouders en imams over partnerkeuze. Dat resulteerde in het boek ’Hand in Hand tegen huwelijksdwang’, dat gisteren in Rotterdam gepresenteerd werd. „Wat mij opviel is de grote behoefte aan informatie over de vrouwenrechten binnen de islam”, zegt Vorthoren. De vrouwenopvang Arosa, moskeeën en de kerngroep Eergerelateerd Geweld van de gemeente Rotterdam deden mee. Vooral die laatste ziet een toename van het aantal geweldsdelicten dat te maken heeft met familie-eer: vorig jaar 30 gevallen, dit jaar ruim 93 gevallen. De meeste meldingen kwamen uit de wijken Delfshaven, Feijenoord en Charlois. Wijken met veel bewoners met een islamitische achtergrond. Hoewel het Spior-onderzoek plaatshad in de regio’s Rijnmond, Gouda en Amsterdam denkt Vorthoren dat de bevindingen representatief zijn voor heel Nederland.

Mohammed Cheppih, de zelfbenoemde islamdeskundige die een paar jaar geleden nog te boek stond als radicale moslim, sprak voor het onderzoek met jongeren over seksualiteit en partnerkeuze. „De juiste partner vinden is kopzorg nummer één onder moslimjongeren”, zegt hij. Het verbaast hem dat jongeren erg bekrompen zijn over de huwelijkkandidaat. „Een voorbeeld: jongeren willen wel iets gaan drinken om iemand beter te leren kennen, maar dat geldt niet voor een eventuele huwelijkskandidaat, dat zou haram (verkeerd) zijn”, vertelt Cheppih verontwaardigd. Twee jaar geleden liet Cheppih op een congres over het moslimhuwelijk telefonisch weten dat echte moslims alléén een drankje met elkaar mogen drinken als daar een chaperonne bij aanwezig was. Zonder toezicht was het haram om met elkaar af te spreken.

Hoe jonge moslims elkaar beoordelen hangt volgens de onderzoekers meer af van culturele dan van islamitische waarden. Jongeren vinden dat een gescheiden vrouw (en dus geen maagd meer, red.) minder marktwaarde heeft, zegt Cheppih. Ook blijken de meeste jonge moslims de mening van hun ouders doorslaggevend te vinden, want: ’Je hebt maar één moeder en één vader, huwelijkskandidaten zijn er zat’ en ’een gearrangeerd huwelijk is niet per se een slecht huwelijk’.

Daar is minister Vogelaar (integratie) het mee eens. Zij kreeg het eerste exemplaar van het boek uitgereikt en deelde een persoonlijke gebeurtenis met het publiek: „Een oude studievriend van mij was na twee mislukte huwelijken de geëmancipeerde Hollandse vrouwen zat, hij ging naar een Afrikaans land en kocht daar een vrouw.”

Deel dit artikel