Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Straatcultuur dringt de school binnen

Home

Rob Pietersen

De normen en waarden van de straat en de school botsen. Vandaag verschijnt een publicatie over dit thema. „Als je zeven, acht jaar op straat leeft, draai je niet zomaar de knop weer om”, zegt socioloog El Hadioui.

De straatcultuur is binnengedrongen in scholen. Leraren klagen over een agressieve bejegening van machomannetjes, materialistisch en vrouwonvriendelijk gedrag. „De normen en waarden van straat en school botsen. We moeten snel aan de slag met de clash in de klas”, zegt socioloog Iliass El Hadioui.

Het is weinig structuur tegenover discipline, doen tegenover denken, agressie tegenover argumenteren, straattaal tegenover algemeen beschaafd Nederlands (ABN). El Hadioui geeft meer voorbeelden in de publicatie ’Hoe de straat de school binnendringt’, die vandaag verschijnt en die hij schreef voor adviesbureau APS.

El Hadioui is verbonden aan de Erasmus Universiteit. Hij doet onderzoek naar de identificatieprocessen van jonge Rotterdammers met school, stad en samenleving. Voor dat onderzoek enquêteerde hij op scholen in Rotterdam. „Ik was geraakt door de klachten van docenten. Ik herkende het gedrag van jongeren uit mijn eerdere onderzoek naar de straatcultuur.”

„Als je zeven, acht jaar op straat leeft, draai je niet zomaar de knop weer om. Dan dringt echt niet meer tot je door dat je niet met een petje op moet solliciteren. Terwijl je in een normale situatie zou begrijpen dat je ook thuis of op school die pet eigenlijk af zou zetten. En dus helemaal als men zich op sollicitatiegesprek van de beste kant moet laten zien.”

Een grote groep vergooit haar kansen, zegt de socioloog, die steevast weigert het een ’Marokkaanse groep’ te noemen („Er is niets Marokkaans aan die probleemjongens. Hun gedrag is niet etnisch, maar op straat aangeleerd”). El Hadioui: „Die jongens zijn zelf het grootste slachtoffer, want de straatcultuur is zelfdestructief. Maar als we dit laten gebeuren, dan is de maatschappij straks nog verder van huis.”

El Hadioui ziet een belangrijke taak voor scholen, „in samenwerking met de ouders natuurlijk.” Want daar ligt volgens hem de eerste verantwoordelijkheid. „ Als die jongens thuis genoeg liefde zouden krijgen, dan zouden het huismussen zijn. En er zijn gelukkig steeds meer huismussen die afstuderen.”

Leraren voelen zich vaak niet gesteund door ouders, die niet op komen dagen op informatieavonden. „Toch moeten ze elkaar opzoeken”, zegt El Hadioui. „Hun gezamenlijke vijand is de straatcultuur.”

„Klasgenootjes doen hetzelfde, gaan naar dezelfde winkels, kijken dezelfde tv-programma’s, voelen zich wel allemaal Rotterdammers, maar geen Nederlanders. Dat komt door het klimaat, de politiek, de verharde sfeer.” Zo is het ook in de klas ’wij en zij’, allochtoon-autochtoon geworden, stelt de socioloog. Daarom is die autochtone leraar in de verste verte niet het voorbeeld voor de straatjongeren als hij in ABN pleit voor discipline en structuur.

In de straatcultuur is er een belangrijke rol voor de rap, de wereld van het snelle geld, met vrouwonvriendelijke teksten in msn-taal. Probeer jongens met die levensstijl op school maar eens richting een boekenlijst te helpen. „Je moet die jongens niet onderschatten, ze beseffen dat hun weg doodloopt. En de meeste jongens zijn meelopers, ze acteren. Ergens diep van binnen is er een verlangen naar iets anders omdat hun geweten voortdurend knaagt. Ze weten: je kunt nu in een mooie auto rijden. Maar je kunt straks ook rijden in een mooie, eerlijk verdiende auto.”

„Dat is het aanknopingspunt, met dat besef moet je als leraar aan de slag. Een toffe leraar krijgt ook van die jongens respect. En tof betekent niet een high five, maar gewoon boeiend les geven en ervoor zorgen dat het wij-zijdenken weer uit de klas verdwijnt .”

Lees bij dit artikel ook: Niet de Marokkaanse cultuur maar de straatcultuur botst

Lees verder na de advertentie
Leerlingen van het Libanon Lyceum, een Rotterdamse school op de grens van de arbeidersbuurt Crooswijk en het chique Kralingen. (Joël van Houdt)

Deel dit artikel