Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Stilte in het walhalla van winkelend publiek

Home

Arjen van der Horst

De stiltekamer in Selfridges is minimalistisch ingericht. Er ligt tapijt op de vloer, de wanden zijn leeg, de banken zijn de enige meubels en de verlichting is zacht. Lezen mag, maar praten is verboden. Klanten vinden het een briljant idee. © Andrew Meredith

Normaal gesproken is stilte ver te zoeken in het walhalla van het Londense winkelend publiek. Dus opende het Britse warenhuis Selfridges een ruimte om op adem te komen. En nee, je telefoon mag niet mee naar binnen.

Het is half tien in de ochtend en er jaagt een bitterkoude wind door Oxford Street. Maar weer of geen weer, de beroemdste winkelstraat van het Verenigd Koninkrijk loopt al vol met gretige dagjesmensen. Alle winkels hebben hun deuren geopend en loeiharde muziek schalt uit verschillende kledingzaken. Mannen met dikke bontmutsen en gehuld in sandwichborden proberen luid de aandacht te trekken van het winkelend publiek. In Oxford Street is het nooit stil.

De bekendste naam in Oxford Street is Selfridges, een van de meest chique Britse warenhuizen. Van exclusieve maatpakken tot peperdure massagestoelen, van juwelen tot foie gras, al ruim een eeuw biedt Selfridges het neusje van de zalm. Loop van de schoenenafdeling naar de kinderkleding, en je hoort tegelijkertijd van drie kanten Beyoncé, de Britse boyband JLS en jazz uit de luidsprekers schallen. Je kunt geen moment stilstaan of alerte personeelsleden schieten behulpzaam toe.

Sinds kort biedt het warenhuis niet alleen luxe producten aan, maar ook leegte en rust. Midden in het warenhuis staat sinds begin januari de 'Silence Room'. Een ruimte voor de gestreste 'shopper' om tot de zinnen te komen en het bombardement van impulsen te ontvluchten. Bij de ingang neemt een in het zwart geklede dame je schoenen en mobiele telefoon in beslag. Vervolgens loop je door een lange, donkere gang met beklede wanden.

Aan het einde van de gang bevindt zich een minimaal ingerichte kamer. Er ligt tapijt op de vloer, maar de wanden zijn kaal, en banken zijn de enige meubelstukken. De verlichting is zacht. Na de drukte en het rumoer van het warenhuis beland je ineens in een oase van rust. Geluid van buiten dringt hooguit nog gedempt door. Lezen mag, maar praten is verboden.

Klanten vragen nieuwsgierig naar wat ze kunnen verwachten. Anderen zijn al bekend met de stiltekamer en lopen meteen naar binnen. Een van hen is Any Sanon, die na een verblijf van drie kwartier met een glimlach naar buiten wandelt. "Het is een briljant idee. Precies wat je nodig hebt in een drukke winkelstraat als Oxford Street. Ik vind winkelen erg stressvol, er is zo veel keuze hier. Al die schreeuwende reclames en boodschappen. Koop dit, koop dat. Bestel een en je krijgt een tweede gratis. Het is soms gekmakend."

Alex Taylor, studente Modeproductie & Marketing, had via Facebook van de 'Silence Room' gehoord. Na enige aarzeling loopt ze naar binnen. Een kwartier later is ze weer terug. "Het is verrassend hoe ontspannend het is. Normaal ga ik naar Starbucks voor een winkelpauze, maar daar is het altijd rumoerig en druk. Ik moest wel even wennen in de stiltekamer. In het begin was ik gedesoriënteerd, omdat ik mijn telefoon miste. Dan merk je meteen hoe onrustig je leeft. Maar na een tijdje wen je aan de stilte en kom je tot rust."

Het idee van een stilteruimte is niet nieuw voor het warenhuis, dat in 1909 werd opgericht door Harry Gordon Selfridge. Al in het eerste jaar opende hij een stiltekamer. Honderd jaar geleden was het nog ongebruikelijk voor vrouwen om in hun eentje te gaan winkelen. Dus bedacht Selfridge dat het voor vrouwen handig zou zijn om een ruimte te hebben waar ze alleen konden zijn. De ruimte is terug omdat Selfridges denkt dat tegenwoordig iederéén wel wat rust kan gebruiken. Zeker aan het begin van een nieuw jaar.

De eerste twee weken bezochten ruim 2000 klanten de stiltekamer - van de 500.000 klanten die Selfridges in totaal over de vloer krijgt.

Ook zijn in het hele warenhuis 'meditation pods' verspreid, waar klanten op een kruk met een koptelefoon op hun hoofd kunnen luisteren naar de rustgevende stem van Andy Puddicombe, een voormalige Tibetaanse monnik die je in tien minuten een paar eenvoudige meditatietechnieken uitlegt.

"Mensen zijn tegenwoordig altijd op zoek naar afleiding", zegt Puddicombe. "Ze zijn voortdurend bezig met hun telefoon. Ze zijn verslaafd aan impulsen, maar ze bereiken er niets mee. Met meditatie probeer je te concentreren op gedachtes en emoties die wel belangrijk zijn."

Eind februari houdt Selfridges op met de 'Silence Room' en de meditatieplekken. Voor een permanente stilteruimte zijn geen plannen. Ex-monnik Puddingcombe snapt het wel. Een vierkante meter winkelruimte in Oxford Street kost gemiddeld 5300 euro aan huur. "Daar willen ze natuurlijk weer spullen verkopen." Toch zit er volgens hem wel degelijk marktwaarde in een permanente stilteruimte. "De afgelopen weken kwamen mensen naar Selfridges speciaal voor de stilteruimte. Je kunt met dit soort initiatieven ook klanten trekken."


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Deel dit artikel