Stadsfietser raakt in het gedrang

home

Wilma van Meteren

Fietsspitsuur bij de Uithof in Utrecht. Een paar duizend mensen fietsen elke werkdag vanuit de stad naar het universiteitscentrum. © Rob Huibers

Deskundigen: Steden worden veel aantrekkelijker als de auto meer moet wijken voor de fiets

De stadsfietser komt er in Nederland-fietsland bekaaid vanaf: er zijn te weinig en te smalle fietspaden, op knelpunten ontstaan fietsfiles en bij de aanleg van nieuwbouwwijken wordt de fietser vaak vergeten.

"Geef de fiets prioriteit in steden en zet de auto op het tweede plan", betogen planologen, verkeerskundigen, bestuurders en andere experts die vandaag in het Utrechtse provinciehuis op een symposium de koppen bij elkaar steken. Zij willen bereiken dat woon-werkreizigers in de stad massaal overstappen op de fiets.

Hoewel er in Nederland inmiddels bijna 35.000 kilometer aan fietspaden ligt - veel meer dan eerder geschat - schieten die rode stroken tekort. Het drukke, toenemende fietsverkeer veroorzaakt nu al problemen en onveilige situaties op tal van plaatsen.

In Amsterdam en Utrecht zorgt het drukke en toenemende fietsverkeer voor een nieuw fenomeen: de fietsfile, inclusief kettingbotsingen, en fietsparkeeroverlast. Met relatief kleine ingrepen kunnen zonder veel kosten verbeteringen worden aangebracht, denken de experts.

Maar zij bepleiten bovendien een andere inrichting van steden. Ter illustratie van de behoefte aan een grootschaliger aanpak: voor het nieuwe stationsgebied van Utrecht zijn 30.000 fietsparkeerplaatsen nodig.

Steden kunnen veel winnen in aantrekkingskracht, tot over de grenzen, als ze echt kiezen voor de fiets. Veel energie en geld is de afgelopen decennia gestoken in de auto, nu is het volgens deskundigen tijd voor investeringen in tweewielers. Daar is, los van alle opstoppingen en andere verkeersproblemen alle reden toe: de steden blijven groeien en verdichten.

In de stad is de fiets "het meest logische vervoermiddel", zegt Marco te Brömmelstroet van de Universiteit van Amsterdam. Niet in de laatste plaats vanwege de duurzaamheid en de kostenbesparingen. Maar ook omdat de nieuwe generatie hoogopgeleide stedelingen daaraan de voorkeur geeft. "De opgave is: hoe creëer je steden waarin alles op een vanzelfsprekende fietsafstand zit", zegt Te Brömmelstroet.

Het symposium 'Meer fiets, meer ruimte', georganiseerd door kenniscentrum Nirov (Platform 31) en de Fietsersbond, moet een nieuwe alliantie opleveren van wetenschappers, beleidsmakers, consultants en organisaties. Dat samenwerkingsverband gaat 'de schaalsprong van de fiets' voorbereiden.

Lees verder na de advertentie

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie