Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Spannende herhaling over Kunstuitleen

Home

FRED LAMMERS

'De kunstuitleen', zegt een bepaald slag mensen. Anderen hebben het over 'de artoteek'. Maar ze bedoelen dezelfde plek, die waar je voor eventjes een kunstwerk kunt lenen, als een boek uit de bibliotheek.

De Kunstuitleen, bedoeld om de gewone man voor weinig geld kennis te laten maken met kunst, heeft een 'imago-probleem'. Mensen denken dat het er voor andere mensen is, of dat er tweederangs kunst te leen is. Aan dat beeld moet de spannende promotie-documentaire 'wonen in een tekening', dat morgen in een herhaling van 1996 zal worden uitgezonden, iets veranderen.

De jonge programmamaakster Ditteke Mensink heeft, met producer Paul de Bont, in 'Wonen in een tekening' de avonturen van een uitleen-kunstwerk op de voet gevolgd.

Mensink en De Bont zetten de camera's bij 'De lappententoonstelling', een schilderij van Paul Kleemann. Ze wilden laten zien bij wie het terecht kwam.

De meest uiteenlopende figuren raken geboeid door het schilderij, ziet de kijker. Zoals pianolerares Sonja. Zij neemt haar Kleemann mee op de scooter. De lapppen vindt ze 'leuk om naar te kijken'.

De eigenaar van een modezaak is vaste afnemer van de Kunstuitleen omdat hij ervan overtuigd is dat zijn klanten het op prijs stellen nog iets anders te zien dan jassen, broeken en dassen. Ook hij valt voor Kleemann, en geeft de lappententoonstelling een tijdelijk onderdak in zijn winkel.

De Poolse immigrante Barbara laat haar ogen bijna verliefd naar het werkstuk van Paul Kleemann dwalen en vertelt bijna ten overvloede dat ze zich er bijzonder toe aangetrokken voelt.

Dan zijn er de twee vrienden Frank en Arno. Frank neemt 'De lappententoonstelling' op zijn fiets mee, gewoon omdat het naar zijn zeggen 'leuk oogt'. Arno is er niet echt weg van. Twee Limburge meisjes sturen het schilderij bijna per kerende post terug omdat ze het eenmaal thuis toch 'raar' vinden. Een bekakte familie toont het schilderij tijdens een feestje bij het zwembad aan de kunstminnende vriendenkring die er in hoogdravende bewoordingen bij een hapje en een drankje een mild oordeel over velt.

Jan woont op een flat. De kanker waaraan hij lijdt heeft alles in zijn leven onzeker gemaakt. “Ik weet niet hoe het verder gaat maar ik heb nu geaccepteerd dat onzekerheid bij het leven hoort.” Wel vrij zeker is hij ervan dat het werkstuk van Kleemann prachtig in zijn interieur past en een smaakvol geheel vormt met de bloemen die er onder staan.

Aan het eind van de documentaire ziet de kijker de diverse 'leners' met iets totaal anders bij de Kunstuitleen naar buiten stappen. Ze lijken op de lappen uitgekeken, op de Poolse na die behoedzaam met de Kleemann over de Amsterdamse Nieuwezijds loopt.

Maar schijn bedriegt. Paul de Bont onthult dat de Poolse niet, zoals de kijkers denken, het werkstuk heeft gekocht. 'De lappententoonstelling' is niet te koop maar hangt in het Centraal Museum in Utrecht.

De Bont:“Wij hebben de zaken ten behoeve van de documentaire een beetje naar onze hand gezet. Als we hadden moeten wachten totdat een uitgeleend schilderij weer terug kwam en naar een volgende klant ging, zouden we met deze documentaire een paar jaar bezig zijn geweest. Wij hebben voor een andere opzet gekozen.”

Honderd vaste afnemeers van de Kunstuitleen hebben hun medewerking verleend aan de documentaire, die eigenlijk een documentaire is. Degenen die meededen kregen een reproductie van het schilderij opgestuurd, bedoeld om hun reacties te meten.

De Bont: “Uiteindelijk hebben we een aantal heel uiteenlopende mensen gefilmd toen het schilderij echt bij hen in huis kwam. Zij wisten dat het maar voor korte tijd in hun woning of zaak zou hangen. Het origineel zou voor de meeste mensen onbetaalbaar zijn. Dat is heel fragiel geschilderd op krantenpapier. Wat de klanten meenamen van de Kunstuitleen was een wat constructie betreft beter hanteerbaarder versie.”

Die in de documentaire gebruikte kopieën hangen bij Paul de Bont en Ditteke Mensink als een mooi souvenir aan een bijzondere productie, waarin Mensink en de Bont bewijzen dat ze bij de Kunstuitleen voor iedereen mooie spullen hebben.



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie