Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Spa bang voor slecht weer

Home

redactie economie

Wie een glas bronwater wenst, bestelt een 'spa rood'. Veelal serveert de kelner iets anders, bijvoorbeeld een 'sourcy' of een merkloos glas water met belletjes. Maar niemand die zich daaraan stoort. Net als vim de soortnaam is geworden voor schuurpoeder en maggi die voor vleesextracten, is spa althans in Nederland de meest gangbare aanduiding voor mineraalwater. Met een marktaandeel van 65 procent is het onder de watertjes ook daadwerkelijk het meest toonaangevende merk.

Maar hoe dominant 'spa' op het terras en tijdens het diner ook mag zijn, die positie is niet onbedreigd. Spadel, de Belgische leverancier, heeft zelfs het idee dat zijn populaire merk 'gevaarlijk alledaags' is geworden. Niet alleen staan er op de schappen van de supermarkt tegenwoordig tal van concurrerende merken. Bovendien blijkt de markt voor bronwater min of meer verzadigd en is de afzet ook erg afhankelijk van het weer. Zo was de omzet van Spadel vorig jaar door de slechte zomer veel lager dan in 1999. ,,In onze topmaand juli hebben we 33 procent minder verkocht dan in dezelfde maand een jaar eerder. Als het regent, drinken mensen gewoon minder dan wanneer de zon schijnt'', aldus directeur W. du Bois.

Spadel lanceert daarom een aantal nieuwe producten. Zo komt er op 'Spa & Fruit' een variant zonder koolzuur en in kartonnen verpakking. Dat zou helemaal aan de laatste trends voldoen, want koolzuurhoudende frisdranken zijn volgens Spadel uit. En gewoon mineraalwater, gezond en fruitig, is helemaal in. Gewoon leidingwater is, volgens experts, overigens vaak van nog betere kwaliteit.

Deel dit artikel