Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Sony en Philips winnen alsnog het miljoenengevecht om de nieuwe dvd

Home

Vincent Dekker

De strijd is gestreden: de blu-ray van Sony en Philips wordt de nieuwe dvd-speler. Toshiba gooit met zijn hd-dvd de handdoek in de ring. Maar misschien koopt u weldra helemaal geen dvd’s meer.

Het moet voor Atsutoshi Nishida, topman van Toshiba, een moeizame gang zijn geweest, gisteren, naar de persconferentie waarop hij de nederlaag van zijn hd-dvd moest melden. Jarenlang streden Toshiba en zijn partners met Sony, Sharp en Philips om de standaard voor de nieuwe videospeler. De afgelopen weken verdampte de voorsprong van zijn hd-dvd plots in razend tempo.

De standaard voor een nieuw videoschijfje is een zaak van veel geld. Wie de bijbehorende patenten bezit, verdient daar jarenlang vele miljoenen aan. Dat bleek in de jaren tachtig van de vorige eeuw, toen Sony en Philips vriend en vijand verrasten met hun muziek-cd. Bij de opvolger voor video, de dvd, waren de concurrenten al beter bij de les en lanceerden een eigen standaard. De strijd om de dvd leverde geen duidelijke winnaar op, onder meer omdat al snel een nieuw gevecht uitbrak, nu met als inzet de ’ultieme dvd’, die voor hogedefinitie-tv, zeg maar de hd-dvd.

Toshiba kwam als eerste met zijn versie, toepasselijk hd-dvd geheten. Philips en Sony leken enige tijd mee te willen werken aan die standaard, maar verklaarden het systeem na een tijdje ’niet gebruiksvriendelijk genoeg’ en lanceerden hun tegenhanger, de blu-ray dvd, genoemd naar de blauwe laser in de speler. Die kon bovendien 25 gigabyte aan data bevatten (ruim vijf ’oude’ dvd’s), tegen 15 gigabyte voor de hd-dvd.

Toshiba won aanvankelijk slag na slag. Het dvd-forum vond dat hd-dvd de nieuwe standaard moest worden, Microsoft stopte de hd-dvd in zijn spelcomputers, Intel en HP steunden de standaard, de speler kwam als eerste in de winkel en filmmaatschappijen brachten er films voor uit. Het succes kon niet op.

Maar vorig jaar begon het tij te keren. Sony paste blu-ray toe in zijn populaire spelcomputer en steeds meer filmmaatschappijen kozen voor het blauwe kamp. Vorige week maakte de grootste supermarktketen ter wereld Wal-Mart bekend dat het alleen nog blu-rayspelers zou gaan verkopen en daarmee was het spel voor Toshiba uit. Volgende maand staakt hij de productie van zijn hd-dvd, aldus Nishida gisteren.

Hoeveel plezier het Sony-kamp van zijn overwinning zal hebben, is de vraag. Films komen al steeds vaker via internet het huis binnen in plaats van op een schijfje. En voor de echte schijfjesliefhebbers is de holografische hvd in aantocht, met ruimte voor bijna duizend ’oude’ dvd’s.

Deel dit artikel